-
Baiļu skaita un pašvērtējuma mijsakarība sākumskolas skolēniem
Nr. | Chapter | Page. |
IEVADS | 4 | |
I. | TEORĒTISKĀ DAĻA | 7 |
1. | BAIĻU UN PAŠVĒRTĒJUMA RAKSTUROJUMI DAŽĀDU PSIHOLOĢIJAS TEORIJU IETVAROS | 7 |
1.1. | Baiļu jēdziena definējums | 7 |
1.2. | Pašvērtējuma jēdziena definējums | 12 |
2. | A.ZAHAROVA BAIĻU VEIDOŠANĀS MODELIS KĀ PĒTĪJUMA METODOLOĢISKĀ BĀZE | 17 |
3. | SĀKUMSKOLAS VECUMA BĒRNU PSIHOLOĢISKAIS RAKSTUROJUMS | 22 |
3.1. | Sākumskolas vecuma bērnu psiholoģiskais raksturojums psihodinamiskā skatījumā | 26 |
4. | METODIKU TEORĒTISKAIS APRAKSTS | 28 |
4.1. | T.Dembo – S.Rubinšteines pašvērtējuma noteikšanas skalas | 28 |
4.2. | A.Zaharova bērnu bailes noteikšanas aptaujas apraksts | 30 |
4.3. | Korelācijas analīze | 32 |
II. | PRAKTISKĀ DAĻA | 33 |
1. | PĒTĀMĀS GRUPAS APRAKSTS UN METODIKU IZVĒLES PAMATOJUMS | 33 |
1.1. | PĒTĪJUMA EKSPERIMENTĀLĀS BĀZES APRAKSTS | 33 |
1.2. | METODIKU IZVĒLES PAMATOJUMS | 34 |
1.2.1. | A.Zaharova bērnu bailes noteikšanas aptaujas izvēles pamatojums | 34 |
1.2.2. | T.Dembo – S.Rubinšteines pašvērtējuma noteikšanas skalas izvēles pamatojums | 34 |
1.2.3. | Korelācijas analīzes izvēles pamatojums | 5 |
2. | PĒTĪJUMA NORISES APRAKSTS | 36 |
3. | PĒTĪJUMĀ IEGŪTO DATU ATSPOGUĻOJUMS, ANALĪZE UN INTERPRETĀCIJA | 37 |
3.1. | Sākumskolas skolnieču baiļu skaita un pašvērtējuma izpēte iegūto rezultātu saistībā | 37 |
3.2. | Baiļu skaita izpēte ar A.Zaharova aptaujas metodi | 38 |
3.3. | Pašvērtējuma izpēte ar T.Dembo – S.Rubinšteines skalu metodi | 40 |
IV. | ANOTĀCIJA | 44 |
V. | SUMMARY | 45 |
VI. | LITERATŪRAS SARAKSTS | 46 |
VII. | PIELIKUMI | 48 |
IEVADS
Darba autora izvēlētā tēma ir: “Baiļu skaita un pašvērtējuma mījsakarība sākumskolas skolēniem”.
Darba tēmas aktualitāte: darba autoram nav izdevies atrast norādes uz pētījumiem, kuri būtu veikti izvēlētas tēmas sakarā. Runājot par bailēm, var atzīmēt, ka Krievijā veiktie pētījuma rezultāti liecina par 5 kārtīgu bērnu baiļu skaita pieaugšanu salīdzinājumā ar pagājušā gadsimta 80 gadiem [24.]. No bijušā PSRS iziršanas laikā pagāja diezgan neliels laiks, skatoties uz to no vēstures redzes leņķa. Sakarā ar to, darba autors uzskata, ka Latvijā bērnu baiļu kvantitātes pieaugšanas problēma varētu būt aktuāla. Pašvērtējuma pētīšanai vairāk bija pieejami Krievijas psihologu darbi.
To apkopojot, darba autors secina, ka bērnu baiļu kvantitātes mījsakarība ar pašvērtējumu – aktuāla un nozīmīga problēma, kuru nepieciešams tuvāk izpētīt un apzināt.
Vispārīgais virziens: personības psiholoģija.
Pētījuma priekšmets: sakarība starp baiļu skaitu un pašvērtējumu sākumskolas skolēniem.
Pētījuma objekts: sākumskolas skolnieces.
Pētījuma mērķis: izpētīt kopsakarību starp baiļu skaitu un pašvērtējumu sākumskolas skolniecēm.
Pētījuma uzdevumi:
1. Atlasīt speciālo literatūru par baiļu un pašvērtējuma problemātiku, analizēt dažādu autoru uzskatus par šo parādību kopsakarību.
2. Apkopot būtiskāko sākumskolas vecuma raksturojošo informāciju.
3. Izvēlēties metodoloģisko bāzi kopsakarības starp baiļu kvantitāti un pašvērtējuma sākumskolas skolēniem izpētē.
4. Atlasīt metodes kopsakarības starp baiļu kvantitāti un pašvērtējuma sākumskolas skolēniem izpētē.
5. Veikt praktisko pētījumu, analizēt un interpretēt iegūtos datus.
6. Pētījuma rezultātus apkopot secinājumos.
Pētījuma hipotēze: pastāv statistiski nozīmīga mījsakarība starp baiļu skaitu un pašvērtējumu sākumskolas skolniecēm.
Veicot pētījumu, darba autors vairāk izmantoja krievu psihologa A.Zaharova koncepciju par bērnu baiļu skaitu – tā ir pētījuma metodoloģiskā bāze.
Pētījuma koncepcijas apstiprināšana pieprasa arī citu psiholoģijas koncepciju novirzienu pārstāvju viedokļu analīzi. Aprakstot baiļu un pašvērtējuma problēmas, tika analizētas Z.Freida, K.G.Junga, K.Hornijas, I.Kona konceptuālās atziņas. Raksturojot pētāmās grupas vecumposmu, autors balstās uz Ē.Ēriksona koncepciju.
Pētījuma metodes:
1. Teorētiskā:
- zinātniskās literatūras analīze;
2. Empīriskās:
- A.Zaharova bērnu baiļu kvantitātes noteikšanas aptauja;
- T.Dembo – S.Rubinšteines pašvērtējuma noteikšanas skala;
- matemātiskās statistikas metodes ( korelācija u.c.).
…
Darba gaitā izvirztā hipotēze par statistiski nozīmīgas mījsakarības starp baiļu skaitu un pašvērtējumu sākumskolas skolniecēm pastāvēšanu nav apstiprinājusies. Par pētījuma metodoloģisko bāzi tika izvēlētā krievu psihologa A.Zaharova teorija par bērnu bailēm. Teorētiskā daļā autors analizē Z.Freida, K.G.Junga, K.Hornijas, E.Fromma, I.Kona koncepcijas ar mērķi definēt hipotēzē iekļautos jēdzienus. Darba praktiskā daļā ir aprakstīts praktiskais pētījums ar A.Zaharova bērnu skaita noteikšanas aptauju un T.Dembo – S.Rubinšteines pašvērtējuma noteikšanas skalām. Pētījumam tika pakļauta izlase no 30 skolniecēm sākumskolas vecumā (8 – 9 gadi). Pētījuma hipotēze tika pārbaudīta ar korelācijas analīzes palīdzību.
Atsevišķas atsauces nekvalitatīvas.
- Baiļu skaita un pašvērtējuma mijsakarība sākumskolas skolēniem
- Es esmu pirmais vai pēdējais
- Personības vajadzības interneta lietotāju vidū vecuma grupā 18-26 gadi
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Trauksmainības izpausmes jaunākā skolas vecuma bērniem
Term Papers for university62
-
Bērna pašnovērtēšanās
Term Papers for university35
-
Sākumskolēnu priekšstatu īpatnības par sociālajām lomām, personības īpašībām un pašvērtējumu
Term Papers for university50
-
Ģimenes attiecību ietekme uz pusaudžu pašvērtējuma veidošanos
Term Papers for university42
-
Skolēnu pašnovērtēšanas ietekme uz mācību sasniegumiem
Term Papers for university68
Evaluated!