-
Elektroniskā apmācība
Evaluated!Term Papers124 Computers, Consumer Electronics, Pedagogy, Social Work
Nr. | Chapter | Page. |
IEVADS | 9 | |
1. | E-APMĀCĪBA | 12 |
1.1. | E-apmācību raksturlielumi | 12 |
1.1.1. | Komunikācijas | 12 |
1.1.2. | Laika grafiks | 13 |
1.1.3. | E-apmācību grupas struktūra | 13 |
1.1.4. | Tehnoloģijas | 13 |
1.2. | E-apmācību attīstība | 14 |
1.3. | E-apmācību priekšrocības | 15 |
1.4. | E-apmācību trūkumi | 16 |
1.5. | E-apmācāmie | 17 |
1.6. | Veiksmīga e-apmācāmā raksturiezīmes | 17 |
1.7. | E-apmācību programmatūras rīki | 19 |
1.7.1. | Apmācību vadības sistēmas jēdziens | 20 |
1.7.2. | Apmācību satura pārvaldības sistēmas jēdziens | 20 |
1.8. | E-apmācību granularitātes līmeņi | 21 |
1.9. | E-apmācību metodoloģijas | 23 |
1.9.1. | ADDIE apmācību metodoloģijas modelis | 23 |
1.9.2. | Roberta Gane apmācību metodoloģijas modelis | 29 |
1.9.3. | Dika un Kareja apmācību metodoloģijas modelis | 31 |
1.9.4. | J. Karola Minimālisma teorija | 33 |
1.9.5. | Lietotājorientēta e-apmācību pieeja | 34 |
1.10. | E-apmācību standarti | 35 |
1.10.1. | Standartu iedalījums | 36 |
1.10.2. | Vadošie e-apmācību standarti | 36 |
1.11. | E-apmācību lietojamība | 45 |
1.11.1. | Lietojamības nozīmība | 45 |
1.11.2. | Lietojamības novērtēšanas pieejas | 46 |
1.11.3. | Lietojamības uzlabošanas rekomendācijas | 47 |
2. | INTERTĪKLA RESURSU UN E-APMĀCĪBU PIEEJAMĪBA | 50 |
2.1. | Intertīkla resursu pieejamības vadlīnijas | 51 |
2.1.1. | W3C Tīmekļa satura pieejamības vadlīnijas | 51 |
2.1.2. | TSVP iedalījums prioritātēs | 57 |
2.2. | Amerikas Savienoto Valstu Rehabilitācijas akta 508. nodaļa | 62 |
2.2.1. | Tehniskie standarti | 62 |
2.2.2. | Lietojumprogrammas un operētājsistēmas | 63 |
2.2.3. | Tīmeklī bāzēts iekštīkla un intertīkla lietojumprogrammas un informācija | 64 |
2.3. | IBM pieejamības pārbaudes punktu veidlapa | 66 |
3. | E-APMĀCĪBAS UN CILVĒKI AR SPECIĀLĀM VAJADZĪBĀM | 69 |
3.1. | Cilvēku ar speciālām vajadzībām grupas | 71 |
3.1.1. | Kustību ierobežojumi | 72 |
3.1.2. | Dzirdes traucējumi un kurlums | 75 |
3.1.3. | Aklums un vājredzība | 76 |
3.1.4. | Nespēja atšķirt krāsas | 78 |
3.1.5. | Kurlums un aklums vienlaicīgi | 79 |
3.1.6. | Nespēja mācīties | 81 |
3.1.7. | Runas traucējumi | 83 |
3.1.8. | Dažādi veselības traucējumi | 84 |
3.2. | Populārāko e-apmācību elementu pieejamības risinājumi | 84 |
3.2.1. | Tīmekļa vietnes pieejamība | 85 |
3.2.2. | Attēlu un shēmu pieejamība | 86 |
3.2.3. | Skaņas un video pieejamība | 87 |
3.2.4. | Pieejamas PowerPoint prezentācija | 88 |
3.2.5. | Adobe Acrobat datņu pieejamība | 89 |
3.2.6. | Multivides pieejamība | 90 |
3.3. | Automatizētu tīmekļu vietņu izstrādes rīku ierobežojumi | 93 |
3.4. | Pieejamības nodrošināšana un pedagoģija | 95 |
4. | E-APMĀCĪBU PIEEJAMĪBAS UN LIETOJAMĪBAS NOVĒRTĒŠANA | 97 |
4.1. | E-apmācību resursu pieejamības novērtēšanas soļi | 100 |
4.1.1. | Testējamās sistēmas sadaļu izvēle | 100 |
4.1.2. | Sistēmas atbilstība tīmekļa standartiem | 101 |
4.1.3. | Sistēmas funkcionālās īpašības | 102 |
4.1.4. | Pieejamības testēšana ar automātiskajiem novērtēšanas rīkiem | 103 |
4.1.5. | Manuāla pieejamības novērtēšana | 103 |
4.1.6. | Lietojamības novērtēšana | 106 |
4.1.7. | Testēšana ar palīgtehnoloģijām | 107 |
4.1.8. | Sistēmas funkciju testēšana izmantojot dažādus tīmekļa pārlūkus | 108 |
4.1.9. | Specifiskie e-apmācību kursa novērtēšanas kritēriji | 108 |
4.1.10. | Rekomendācijas | 112 |
4.1.11. | Kvantitatīvā vērtējuma iegūšana | 112 |
4.2. | Microsoft SharePoint apmācību pielikuma pieejamības novērtēšana | 113 |
4.3. | Moodle apmācību vides pieejamības novērtēšana | 115 |
SECINĀJUMI | 118 | |
LITERATŪRA | 121 | |
LIETOTIE TERMINI UN SAĪSINĀJUMI | 125 | |
PIELIKUMI | 127 | |
Microsoft SharePoint un SLK pieejamības novērtēšanas gaita | 128 | |
Moodle kursu pārvaldības sistēmas pieejamības novērtēšanas gaita | 137 |
Šajā darbā detalizēti apskatītas tieši e-apmācību pieejamības problēmas, papildus analizējot arī lietojamību un pedagoģisko efektivitāti. Mūsdienu modernās e-apmācību sistēmas vai autonomi kursi lielākoties sastopami tieši tīmekļa vidē. Kā rāda attīstības tendences, tad e-apmācības tīmekļa vidē arvien turpinās palielināt savu dominanci. Ne velti jēdziens e-apmācības un tīmeklī balstītas apmācības nereti tiek uztverti kā sinonīmi.
Darba mērķis ir vispārīgi apskatīt e-apmācību jēdzienus un izpētīt e-apmācību pieejamības un lietojamības problēmas, kā arī pierādīt to, ka iespējams veikt pieejamības novērtējumu un sniegt rekomendācijas atrasto problēmu novēršanai, izmantojot bezmaksas programmatūras līdzekļus, praktiski par vienīgajām izmaksām padarot cilvēka novērtēšanas darbu.
E-APMĀCĪBA
E-apmācība ir speciāla apmācību pieeja, kas apvieno sevis motivēšanu, komunikāciju, efektivitāti un tehnoloģiju. Šādā apmācību pieejā ir ierobežota sociālā mijiedarbība, tādēļ apmācāmajiem patstāvīgi ir jāuztur augsts motivācijas līmenis. Savukārt, izolācijas dēļ, kas raksturīga e-apmācībām, lai veiksmīgi izpildītu uzdotos uzdevumus, apmācāmajiem nepieciešams nepārtraukti uzturēt komunikācijas gan savā starpā, gan arī ar pasniedzēju. E-apmācības ir ļoti ērts apmācību veids, jo apmācības iespējams nodrošināt, neskatoties uz ģeogrāfiskajiem ierobežojumiem. Tas tādēļ, ka e-apmācību saturs ir izstrādāts, izmantojot materiālus, pie kuriem iespējams piekļūt no jebkuras vietas pasaulē, ja vien apmācāmajam ir pieejams attiecīgi aprīkots datora termināls ar intertīkla pieslēgumu.
E-apmācību raksturlielumi
E-apmācības ir elastīgs termins, kas tiek izmantots, lai aprakstītu apmācības, izmantojot tehnoloģiskus risinājumus. Pastāv vairāki e-apmācību raksturlielumi:
Komunikācijas;
Laika grafiks;
E-apmācību klases struktūra;
Pielietotā tehnoloģija.
Lai individuāli izveidotu labāko apmācību kursu, var tikt izmantotas dažādas apmācību raksturlielumu kombinācijas.
Komunikācijas
Eksistē vairāki veidi, kā indivīdi var komunicēties ar pasniedzēju un savā starpā. Piemēram, e-apmācības var tikt vadītas izmantojot tiešsaistes lietojumprogrammatūru. Citos gadījumos, kad distance nav vērā ņemams faktors, un iespējams nodrošināt standarta komunikāciju, rodas jaukto komunikāciju e-apmācība. Jauktā apmācību komunikācija ietver tīmekļa un arī personu savstarpējās komunikācijas elementus.…
Maģistra darbā tiek veikts pētījums par tīmeklī balstītu e-apmācību sistēmu un resursu pieejamību cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Darbā tiek apskatīti sekojoši e-apmācību jēdzieni: lietojamība, kursu izstrādes metodoloģija, kursu pedagoģiskā efektivitāte un e-apmācību standartizācija. Darbā ir apkopota informācija par aktuālākajām tīmekļa resursu pieejamības vadlīnijām un standartiem. Analizējot mērķa grupu ar īpašām vajadzībām, tiek identificētas vairākas īpašo vajadzību grupas un piedāvāti pieejamības risinājumi. Darba noslēgumā, ņemot vērā identificētās īpašo vajadzību grupas, tiek izstrādāta vairāku soļu e-apmācību resursu pieejamības un lietojamības novērtēšanas metode. Izstrādātā metode tiek izmēģināta divu, tīmeklī balstītu, e-apmācību sistēmu pieejamības un lietojamības novērtēšanai.
E-apmācību sistēmas mērķa grupai ar speciālām vajadzībām: analīze un ieviešana
-
Elektroniskā apmācība
Term Papers124 Computers, Consumer Electronics, Pedagogy, Social Work
- Elektroniskā komercija – tās attīstības iespējas Latvijā
-
Elektroniskās komercijas ieviešanas un attīstīšanas (mobilās komercijas ieviešanas) analīze
Term Papers58 Marketing, Advertising, Economics, Computers, Consumer Electronics
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Elektroniskā komercija – tās attīstības iespējas Latvijā
Term Papers for university72
-
Elektroniskās komercijas ieviešanas un attīstīšanas (mobilās komercijas ieviešanas) analīze
Term Papers for university58
Evaluated! -
Rotaļu darbības attīstība, izmantojot zīmju valodu apmācības procesā
Term Papers for university57
Evaluated! -
Elektroniskās un tradicionālās komercijas salīdzinājums
Term Papers for university67
Evaluated! -
Elektroniskās deklarēšanas sistēmas izmantošanas iespējas un trūkumi
Term Papers for university80
Evaluated!