-
Korporatīvā atbildība multinacionālajos uzņēmumos
Evaluated!
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 2 | |
Korporatīvās atbildības dimensija | 15 | |
2.1 | Korporatīvā atbildības ietekme uz konkurētspēju | 37 |
2.2. | Korporatīvās atbildības starptautiskās iniciatīvas | 41 |
2.3 | Starptautisko uzņēmumu pieredze sociālās korporatīvās atbildības standartu ievērošanā | 57 |
Secinājumi un priekšlikumi | 69 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 72 | |
Anotācijas | 76 |
Starptautiskās uzņēmējdarbības iekšējās un ārējās vides mijiedarbības modeļi
Ar terminu “multinacionāls” tiek raksturots uzņēmums, kura darbība pārsniedz nacionālas valsts robežas un ietiecas starptautiskajā tirgū. Literatūrā jēdzienam “multinacionāls uzņēmums” pastāv dažādas definīcijas , kas ietver noteiktus kritērijus, pēc kuriem uzņēmumu var uzskatīt par multinacionālu : filiāļu un ražotņu skaits ārvalstīs, noteikts minimālais apgrozījums u.c.1 Starptautisku uzņēmumu klasificēšanai tiek izmantoti arī termini “multinacionāla korporācija”, “transnacionāla kompānija”, kas ietver dažādas nianses – par transnacionālu korporāciju mēdz uzskatīt uzņēmumu, kura vadošā firma pieder vienas valsts uzņēmējiem, bet filiāles atrodas dažādās pasaules valstīs, savukārt multinacionālas korporācijas vadošais uzņēmums pieder divu vai vairāku valstu uzņēmējiem, bet filiāles tāpat atrodas ārzemēs2. Jāpiezīmē, ka angļu valodas terminiem ne vienmēr var atrast atbilstošu tulkojumu latviešu valodā, un labskanības nolūkos ir jāaprobežojas ar terminiem “uzņēmums” vai “firma”. Šajā darbā tiks aplūkoti multinacionāla uzņēmuma darbības aspekti maksimāli plašā izpratnē.
Amerikāņu autors Kenets Meisons (Kenneth Mason) multinacionālo korporāciju ir nodēvējis par mūsdienu centrālo institūciju3, salīdzinot to ar Baznīcu viduslaikos un armiju Senās Romas impērijā. Par iemeslu šim salīdzinājumam tiek minēti korporāciju pārvaldītie fiziskie, finansu un cilvēciskie resursi, kā arī sociālā un ekonomiskā vara, autoritāte un ietekme. Jāpiekrīt minētajam autoram, ka vareno multinacionālo uzņēmumu rokās ir koncentrēta sociālā vara – kas apzināti cenšas manipulēt ar masu apziņu, formēt un pārveidot sabiedrības vērtību sistēmu sev izdevīgā virzienā, ar reklāmas un propagandas līdzekļiem veidojot merkantilu patērētāju sabiedrību . K.Meisons multinacionālajām korporācijām pārmet arī surogātkultūras invāziju caur šo uzņēmumu finansētajiem sabiedrības plašsaziņas līdzekļiem – radio un televīziju. 1 Ņemot vērā, ka šīs bažas ir paustas 20.gadsimta 80.gadu vidū, varam tikai nojaust, cik tālu ir attīstījies patērētāju subkultūras slānis divdesmit gadu laikā, pilnveidojoties un attīstoties informācijas kanāliem un tehnoloģijām.…
Ievads………………………………………………………………………………..2 1. Korporatīvās atbildības jēdziens un dimensijas starptautiskajā uzņēmējdarbībā …………………………………. ……...5 1.1 Starptautiskās uzņēmējdarbības iekšējās un ārējās vides mijiedarbības modeļi………………………………………..6 1.2 Uzņēmējdarbības lomas un mērķu transformācija ekonomikas globalizācijas procesā……………………………...15 1.3 Korporatīvās atbildības dimensijas……………………….……..15 1.3.1 Uzņēmuma sociālās atbildības sfēras ……………… 22 1.3.2 Atbildība pret vidi kā ilgtspējīgas attīstības nosacījums…………………………………...26 1.3.3 Multinacionālo uzņēmumu atbildība korupcijas apkarošanā…………………………..……29 2. Korporatīvās atbildības stratēģijas ieviešanas pieredze un problēmas ………………………………………………………………...37 2.1 Korporatīvā atbildības ietekme uz konkurētspēju………………37 2.2. Korporatīvās atbildības starptautiskās iniciatīvas………………41 2.3 Latvijas valsts, nevalstisko organizāciju un privātā sektora līdzdalība starptautiskās korporatīvās atbildības organizācijās………………………………………………………..52 2.4 Starptautisko uzņēmumu pieredze sociālās korporatīvās atbildības standartu ievērošanā.………………………………….57 Secinājumi un priekšlikumi……………………………………………….69 Izmantotās literatūras un avotu saraksts……………………….………72 Anotācijas…………………………………………………………………..
- A/S “Ventspils nafta” finansiālā stāvokļa vērtējums un attīstības prognozes
- Cenu politika un tās nozīme Latvijas tūrisma uzņēmumos
- Korporatīvā atbildība multinacionālajos uzņēmumos
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Preču kredīts kā pārdošanas veicināšanas un debitoru vadības instruments
Term Papers for university69
Evaluated! -
Cenu politika un tās nozīme Latvijas tūrisma uzņēmumos
Term Papers for university99
-
Kvalitātes vadības sistēmu ieviešana uzņēmējdarbībā
Term Papers for university49
-
A/s "Rīgas Piena Kombināts" kvalitātes vadības sistēmas analīze un raksturojums
Term Papers for university62
-
Kvalitātes vadības sistēmas attīstības problēmas virzieni Latvijā
Term Papers for university86