-
Metodiskā darba organizēšana un izvērtēšanas iespējas vispārizglītojošās skolāš
Nr. | Chapter | Page. |
ANOTĀCIJA | 2 | |
ANNOTATION | 3 | |
TERMINI | 4 | |
SAĪSINĀJUMI | 5 | |
IEVADS | 7 | |
1. | IZGLĪTĪBAS IESTĀDE KĀ ORGANIZĀCIJA | 9 |
1.1. | Organizācijas būtība un skaidrojums | 9 |
1.2. | Izglītības iestāde kā organizācija, kas mācās | 10 |
2. | METODISKAIS DARBS | 14 |
2.1. | Metodiskā darba organizēšanas struktūra Latvijā | 15 |
2.2. | Metodiskā darba plānošana izglītības iestādē | 22 |
2.4. | Metodiskā darba izvērtēšanas iespējas | 25 |
3. | SKOLOTĀJU SADARBĪBA KĀ METODISKĀ DARBA ORGANIZĒŠANAS RĪKS | 28 |
3.1. | Skolotāju sadarbība izglītības iestādēs citās valstīs | 35 |
TEORĒTISKĀS DAĻAS SECINĀJUMI | 37 | |
4. | METODISKĀ DARBA ORGANIZĒŽANA IZGLĪTĪBAS IESTĀDĒ | 39 |
4.1. | Pētījuma struktūra un dizains | 39 |
4.2. | Izglītības iestāžu interviju struktūra | 40 |
4.3. | Interviju rezultātu apkopojums un analīze | 41 |
4.4. | Anketēšanas jautājumu apkopojums un analīze | 44 |
4.4.1. | Vispārēja informācija | 44 |
4.4.2. | Metodiskā darba organizēšana pedagoga pārstāvētajā izglītības iestādē | 46 |
4.4.3. | Sadarbība kā efektīvs metodiskā darba organizēšanas rīks | 54 |
IETEIKUMI IZGLĪTĪBAS IESTĀDĒM METODISKĀ DARBA ORGANIZEŠANAI UN IZVĒRTĒŠANAI | 60 | |
REZULTĀTI UN DISKUSIJA | 64 | |
SECINĀJUMI | 66 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS | 67 | |
PIELIKUMI | 70 |
SECINĀJUMI
Maģistra darbā “Metodiskā darba organizēšanas un izvērtēšanas iespējas vispārizglītojošās skolās” tika analizēta ar metodisko darbu un sadarbību saistīta teorētiskā literatūra, pievēršot uzmanību visiem trīs metodiskā darba posmiem: plānošana, īstenošana (un pārraudzīšana), izvērtēšana, kā būtisku faktoru pieņemot skolotāju savstarpējo sadarbību.
Empīriskā daļa sastāv no trīs posmiem: datu ievākšana (anketēšana un intervēšana), datu apkopošana, ieteikumu veidošana. Datu ievākšanas posmā tika anketēti vispārizglītojošo skolu darbinieki, taču intervēti tika izglītības iestāžu metodisko jomu vadītāji, iekļaujot gan projekta “Kompetenču pieeja mācību procesā” 2019./2020.m.g. pilotskolas, gan iestādes, ka tikai šajā mācību gadā ir uzsākušas šo projektu.
Tika sasniegts izvirzītais mērķis: izpētīt metodiskā darba organizēšanu un izvērtēšanu Latvijā vispārizglītojošās skolās un izstrādāt ieteikumus šo procesu pilnveidei, kā arī pētnieciskais jautājums – Kādas ir iespējas uzlabot metodiskā darba organizēšanu un izvērtēšanu vispārizglītojošās skolās Latvijā?- ir izpildīts.
Maģistra darba galvenie secinājumi:
1) Izglītības iestādei nepieciešams darboties ar mācīšanās organizācijas nostādnēm, tādējādi sasniedzot maksimāli pilnvērtīgu skolēnu un skolotāju izaugsmi – gan kolektīvo, gan individuālo;
2) Metodiskā darba organizēšana sastāv no 3 posmiem: plānošana, īstenošana (un pārraudzīšana), izvērtēšana;
3) Lai realizētu kvalitatīvu metodisko darbu, izglītības iestādē ir jānodrošina skolotāju savstarpējā sadarbība, ko var ietekmēt daudzi faktori: mikroklimats, konfliktu risināšanas iestrādes, skolotāju noslogojums, sadrumstalotība, vadlīniju trūkums vai neskaidrība, u.c.;
4) Gan mācīšanās organizācijas, gan veiksmīgas sadarbības pamatnosacījums ir kopīga lēmumu pieņemšana un viedokļa brīvība, akcentējot, ka par metodiskā darba mērķi, vīziju un kopējo plānu nepieciešams vienoties kolektīvi, pārliecinoties, ka visi par to ir informēti;
5) Jāpilnveido skolotāju izpratne par sadarbības būtību, ieguvumiem, pieņemot, ka veiksmīgas sadarbības realizēšanai nav nepieciešams papildus laiks vai slodze;
6) Jārod iespēja skolotājiem veltīt laiku profesionālajai pilnveidei, gan individuālai, gan kolektīvai, ko ir iespējams realizēt mācīšanās vai mērķu grupu ietvaros;
7) Izglītības iestādē jābūt pozitīvam mikroklimatam, pretējā gadījumā neviens nebūs ieinteresēts sadarboties, procesam nesekos izaugsme un pilnveide.…
Laikā, kad mainās izglītības sistēma, svarīgi ir mainīties arī skolotājam un skolas vadībai. Lai realizētu izglītības programmu, katrā izglītības iestādē ir nepieciešama metodiskā darba vadība un organizācija, kas nozīmē, ka pašā valsts izglītības sistēmā ir jābūt izstrādātai konkrētai struktūrai, kā tiek organizēts metodiskais darbs, kas to organizē, kā tiek sadalītas atbildības un pienākumi. Skolai kā izglītības iestādei nepieciešams radīt pozitīvu un labvēlīgu skolas vidi jeb mikroklimatu. M. Kručininas un I. Magdaļenokas grāmatā “Mūsdienu skolas vadība” ir minēts, ka “svarīgi, lai skolā strādājošo skolotāju komanda būtu [..] vērtīborientēta; lai sadarbības kultūra būtu vērsta uz to, ka skolotāji cits ar citu daļās idejās, darbā apspriež mācību pilnveidošanas ceļus, izrāda interesi [..], dalās ar materiāliem un mācību līdzekļiem, [..].” (Kručinina M., Magdaļenoka I., 2001, 79.lpp.) Pēc tā iespējams secināt, ka kvalitatīva izglītības procesa nodrošināšanai nepieciešama nepārtraukta skolotāju sadarbība, kas veicina pārmaiņas un izaugsmi: gan individuālo, gan kolektīvo. S. E. Fjelda grāmatā “No parlamenta līdz klasei” ir lasāms L. Steinhausa citāts: “Tie ir skolotāji, kas galu galā izmainīs skolu, to izprotot.” (Fjelds, 1998, 19.lpp.) Skolotājam ir galvenā loma mācību procesa realizēšanā, tāpēc arī metodiskos ieteikumus un struktūru skolotājam ir jāizprot vislabāk, tikai tad ir iespējams iegūt efektīvu rezultātu. Ne tikai dažādās valstu izglītības sistēmās metodiskā darba organizēšanas struktūra manāmi atšķiras, bet arī vienas valsts robežās ļoti atšķiras tas, kā katra izglītības iestāde to organizē, tomēr viens līmenis visās ir vienāds – skolotājs, kas, pēc autora domām, ir ļoti svarīgs posms
PDF formāts.
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Audzināšanas darba īpatnības izglītības iestādē bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem
Term Papers for university77
Evaluated! -
Sociālā pedagoga loma darbā ar vardarbībā cietušajiem bērniem
Term Papers for university44
Evaluated! -
Sociālpedagoģiskā darba iespējas, strādājot ar ielu bērniem
Term Papers for university59
Evaluated! -
Skolas vadības darbība skolēnu darba drošības un arodveselības iemaņu veidošanā
Term Papers for university129
Evaluated! -
Pirmsskolas izglītības iestādes vadītāja un vecāku sadarbība izglītības iestādes darba pilnveidošanā
Term Papers for university78
Evaluated!