-
Pedagogu ar 10 gadu un 25 gadu darba stāžu emocionālās izdegšanas līmeņu atšķirības
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
Teorētiskā daļa | 6 | |
1. | Pedagogu profesionālās darbības izdegšanu veicinošo faktoru raksturojums | 6 |
1.1. | Pedagogu darbs kā izdegšanu sekmējošs faktors | 6 |
1.2. | Profesionālā motivācija un karjera | 8 |
1.3. | Profesionālais stress darba vietā | 11 |
1.4. | Emocionālās sfēras īpatnības | 15 |
2. | Emocionālās izdegšanas sindroma jēdziens psiholoģijā | 20 |
2.1. | Emocionālo izdegšanu sekmējošie faktori | 22 |
2.2. | Emocionālās izdegšanas attīstības fāzes | 26 |
2.3. | Sindroma izpausmes | 32 |
3. | Konceptuālā modeļa analīze | 35 |
4. | Praktiskā daļa | 36 |
4.1. | Pētāmo grupu psiholoģiskais raksturojums | 36 |
4.2. | Pētījuma norise un pētāmo grupu apraksts | 38 |
4.3. | Pētījumā izmantotās metodes | 40 |
4.4. | Datu analīze un interpretācija | 44 |
4.5. | Anketēšanas rezultātu analīze | 56 |
Secinājumi | 61 | |
Anotācija latviešu valodā | 62 | |
Anotācija angļu valodā | 63 | |
Literatūras saraksts | 64 |
IEVADS
Jebkurš darbs, kas ir balstīts uz dialoga principa, un cilvēki, kuri tajā piedalās, tiek tieši vai netieši iesaistīti psiholoģiskajā nobriešanas procesā, tajā pašā laikā izzinot, izprotot sevi un citus. Taču agrāk vai vēlāk var parādīties dažāda veida sarežģījumi un grūtības, krīzes. Katrs cilvēks tiecas dzīvē kaut ko sasniegt, un ne vienmēr tas ir veiksmīgi – tiek zaudēta enerģija, laiks, kontakts ar sevi un apkārtējiem cilvēkiem – var rasties izsīkums. Tas var skart jebkuras profesijas pārstāvi, lai gan biežāk sastopams cilvēkiem, kuri strādā apkalpojošā sfērā – arī pedagogiem.
Pedagogs ir kā personība, kurai vienmēr ir jābūt par paraugu, jābūt spilgtai, interesantai, izglītotai, sabiedriskai, iejūtīgai, saprotošai utt. personībai, jābūt gan pedagogam, gan psihologam, gan māksliniekam, gan aktierim vienlaicīgi. Pedagoga darbs prasa no viņa visu iekšējo spēku, rezervju izmantošanu un rast vienmēr spēku, izturību nemaz nav tik viegli. Pedagogi dārgi maksā par savu lielo atdevi personiskajā vai profesionālajā dzīvē - rezultātā izjūt iekšēju tukšumu un nonāk situācijā, kurā viņu dzīve it kā zaudē savu nozīmi : bieži nespēj satikt ar ģimeni, draugiem, kolēģiem; viņi izjūt vilšanos savā laulībā un karjerā, viņi ātri nogurst, ir neapmierināti un spiesti izlietot aizvien vairāk enerģijas, lai uzturētu to darba jaudu, ko viņi no sevis gaida. Viņi pārcenšas un kaitē savai fiziskajai un garīgajai veselībai.
Ņujorkietis H.Froidenbergers 1973. gadā pirmo reizi aprakstīja „ izdegšanas” sindromu profesionālās psiholoģijas periodikā. Autors konstatēja, ka „ izdegšana” sevišķi draud profesionāliem cilvēkiem, kuri strādā palīdzības laukā, kā, piemēram, ārstiem, medicīnas māsām, skolotājiem, psihologiem, sociālajiem darbiniekiem.
Ziemeļamerikā jau 90. gadu beigās izdegšanas pazīmes skolotāju aprindās parādījās epidēmiskā līmenī. Par vienu no kritiskākajiem cēloņiem uzskatīja skolēnu konfliktus, varmācīgo uzvedību un pat fiziskus uzbrukumus skolotājiem, kuri cieta no šī nepārtrauktā sasprindzinājuma.
Emocionālā izdegšana ir nopietna problēma ne tikai ārzemēs, bet arī pie mums. Arī Latvijā pedagogi ir pakļauti emocionālam stresam, kas saistās ar ģimeņu grūto stāvokli un bērnu uzvedību skolā. Organizatoriski skolas administrācija bieži nespēj sniegt nepieciešamo materiālo un morālo atbalstu. Tāpat vecāki ir neapmierināti ar skolotāju, izglītības sistēmu, dzīvi kopumā, vainojot visus apkārtējos. Bieži rodas iespaids, ka sabiedrība nenovērtē skolotāju grūto uzdevumu, un, atšķirībā no Rietumu valstīm, skolotāju zemo statusu vēl paspilgtina zemais atalgojums. Nav brīnums, ka skolotāji jūtas zemākā statusā, aizvainoti, vīlušies, nenovērtēti sabiedrības, administrācijas un bieži arī savās acīs. Tas noved pie depresijas, sacelšanās vai izdegšanas un darba nespējas. Daudzi pedagogi gan nevēlas atzīt, ka ir noguruši nepārtrauktajā atdevē, sasprindzinājumā un viņiem draud emocionālā izdegšana (vai tā jau ir iestājusies). Pētījumi liecina, ka daļai Latvijas skolotāju konstatējams emocionālās izdegšanas sindroms un ar to saistītā apātija, enerģijas trūkuma izjūta un tai raksturīgs izmisums par to, ka kaut kāds darbs prasīs papildu enerģiju.
Savā darbā es vēlos noskaidrot, vai pastāv emocionālās izdegšanas līmeņu atšķirības, mainoties pedagoga darba stāžam – pedagogiem ar desmit un pedagogiem ar divdesmit pieci un vairāk gadu pedagoģisko darba stāžu. Ņemot vērā to, ka ir arī atšķirīgs vecums, dzīves pieredze, uzskati, vērtības – ar konkrētā vecumposma īpatnībām.
…
Bakalaura darbs psiholoģijā- veikta teorētiskās literatūras par emocionālo izdegšanu analīze, ir veikts pētījums, apkopoti rezultāti'.
- 35-55 gadīgu pedagogu un 16-19 gadīgu jauniešu attieksme pret homoseksuāli orientētām personām
- Pedagogu ar 10 gadu un 25 gadu darba stāžu emocionālās izdegšanas līmeņu atšķirības
- Skolēnu balss saliedēšana dziedāšanas procesā un unisona attīstīšana sākumskolā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Darba devēja loma alkohola lietošanas izraisīto problēmu risināšanā un novēršanā
Term Papers for university42
Evaluated! -
Agresivitātes un emocionālās noturības rādītāju salīdzinājums 12 - 14 gadus veciem pusaudžiem no pilnām un nepilnām ģimenēm un bērnu namu audzēkņiem
Term Papers for university73
-
Matemātisko priekšstatu veidošanas nozīme bērna personības attīstībā 2 – 3 gadu vecuma grupā
Term Papers for university54
Evaluated! -
Aroda iemaņu mācīšanas īpatnības speciālajā skolā bērniem ar vidēji smagiem un smagiem garīgās attīstības traucējumiem
Term Papers for university77
-
Starppersonu konfliktu risināšanas taktiku saistība ar psiholoģisko klimatu un darba motivāciju SIA "M"
Term Papers for university81
Evaluated!