Preces (produkta) virzīšana tirgū ir viens no svarīgākajiem mārketinga kompleksa jeb mārketinga mix elementiem (prece, cena, vieta, virzīšana), kurš ir orientēts uz tirgu un pircējiem tirdzniecības apjoma palielināšanas nolūkā un izpaužas kā komunikācijas process starp uzņēmumu un tā esošajiem, kā arī potenciālajiem klientiem.1
Veicināšana, virzīšana (promotion) - tā ir ikviena uzņēmuma darbība, ko izmanto uzņēmums, lai informētu, pārliecinātu vai atgādinātu par savām precēm, pakalpojumiem vai par pašu uzņēmumu.2
Ar preču virzību saprot jebkuru paziņojuma formu, ko izmanto pircēju informācijai, pārliecināšanai vai atgādināšanai par savām ražotajām un piedāvātajām precēm, pakalpojumiem, idejām, sabiedrisko darbību vai ietekmi uz sabiedrību.3
Tātad preču virzīšana ir darbību kopums, kas veicina preču kustību no ražotāja pie patērētāja.
Preču virzībai izmanto mārketinga kompleksu (promotion mix), kurā ietilpst:
reklāma (advertising)
sabiedriskās attiecības (public relation, RP)
personālā pārdošana (personai, face-to-fa.ce, selling)
pārdošanas stimulēšana, veicināšana (sales promotion)4
Reklāma ir pieskaitāma pie netiešās pārdošanas. Tā izceļ firmas preci vai pakalpojumu un ietekmē lielu cilvēku auditoriju. Reklāma parasti ir saistīta ar masu informācijas līdzekļiem.
Sabiedriskās attiecības jeb netiešā reklāma (sabiedriskās domas ietekmēšana) ir bezmaksas reklāma, ko sniedz avīzes, žurnāli, TV raidījumi, rakstot vai ziņojot par kādu firmu, preci vai pakalpojumu. Šāda veida informācijai cilvēki uzticas vairāk nekā reklāmai. Tāpēc daudzas lielas firmas pievērš uzmanību attiecībām ar presi un izveido speciālas nodaļas, kas ar to nodarbojas.5
Personālā jeb tiešā pārdošana (personal selling) atšķiras no iepriekšējiem veidiem, kas ir pieskaitāmi pie netiešās pārdošanas, ar to, ka pārdevējs tieši pārliecina pircēju izdarīt pirkumu. Var teikt, ka preci vai pakalpojumu ieliek tieši pircēja rokās.6
Pārdošanas stimulēšana, veicināšana ir īslaicīga pārdošanas aktivitāte, kas papildina reklāmu un tiešo pārdošanu. Pārdošanas veicināšanā saistīta ar paraugu izdalīšanu bez maksas, atlaižu kuponiem, preču izstādēm, preču lietošanas demonstrējumiem, sacensību vai spēļu organizēšanu.7
8Katram virzīšanas veidam ir priekšrocības un trūkumi. Parasti uzņēmumi kombinē dažādus virzīšanas veidus. Virzīšanas veidu salīdzinājums ir parādīts 1.1.tabulā.…