-
Ražošanas uzņēmuma efektivitātes paaugstināšana
2000 - 2010 years
Nr. | Chapter | Page. |
IEVADS | 8 | |
1. | ANALĪTISKĀ DAĻA | 10 |
1.1. | Uzņēmums, tā ārējās un iekšējās vides analīze | 10 |
1.1.1. | Uzņēmuma vēsture | 10 |
1.1.2. | Mikrovides analīze | 11 |
1.1.2.1. | Uzņēmuma raksturojums | 11 |
1.1.2.2. | Konkurenti | 13 |
1.1.2.3. | Tirgus | 14 |
1.1.2.4. | Tirgus potenciāls | 15 |
1.1.3. | Makrovides analīze | 16 |
1.1.3.1. | Iedzīvotāju ienākumi | 16 |
1.1.3.2. | Bezdarbs | 17 |
Bezdarba līmenis Latvijas reģionos, % | 17 | |
1.1.3.3. | IKP | 18 |
IKP pret iepriekšējo periodu | 18 | |
1.2. | Uzņēmuma darbības analīze | 20 |
1.2.1. | Finansu rādītāju analīze | 20 |
1.2.1.1. | Likviditātes rādītāji | 20 |
Likviditātes kopējais koeficients | 20 | |
Likviditātes starpseguma koeficients | 21 | |
1.2.1.2. | Rentabilitātes rādītāji | 22 |
Aktīvu rentabilitāte | 23 | |
Bruto peļņas rentabilitāte | 24 | |
1.2.1.3. | Uzņēmuma līdzekļu aprites rādītāji | 25 |
Ilgtermiņa ieguldījumu aprites koeficients | 26 | |
Apgrozāmā kapitāla aprites koeficients | 26 | |
Debitoru parādu aprites koeficients | 28 | |
1.2.2. | Bilances analīze | 28 |
1.2.2.1. | Bilances vertikālā analīze | 29 |
1.2.3. | Peļņas – zaudējuma aprēķina analīze | 30 |
1.2.3.1. | Peļņas – zaudējuma vertikālā analīze | 30 |
1.2.4. | Uzņēmuma šauro vietu apzināšana, priekšlikumi to likvidēšanai | 30 |
1.2.4.1. | 2003. gada finansu rādītāju analīze un vājo vietu apzināšana | 31 |
1.2.4.2. | Saražotās produkcijas virzīšana tirgū | 33 |
1.2.4.3. | Jaunu automašīnu iegāde | 35 |
2. | EKONOMISKĀ DAĻA | 36 |
2.1. | 2003. gada finansu rādītāju analīze un vājo vietu apzināšana | 36 |
2.1.1. | Likviditātes rādītāji | 36 |
2.1.2. | Rentabilitātes rādītāji | 37 |
Rentabilitātes rādītāji | 37 | |
2.1.3. | Aprites rādītāji | 38 |
2.1.4. | Maksātspējas rādītāji | 38 |
Maksātspējas rādītāji | 38 | |
2.1.5. | Bilances “zelta” likumi | 39 |
2.1.6. | Investīciju nepieciešamība | 41 |
2.1.6.1. | Investīcijas SIA “Lāči” | 42 |
2.1.6.2. | Investīcijas A/S “Lāči” | 42 |
Investīcijas šodien! | 42 | |
2.2. | Mārketinga pasākumi | 44 |
2.2.1. | Tirgus segmentēšana | 44 |
2.2.2. | Reklāmas kampaņas mērķis | 45 |
2.2.3. | Reklāmas budžeta izstrāde | 46 |
2.2.3.1. | Dažādu metožu izmantošana reklāmas budžeta izstrādē | 46 |
2.2.4. | Informācijas līdzekļu izvēle un novērtēšana | 47 |
2.2.4.1. | Galvenie reklāmas izplatīšanas līdzekļi | 47 |
Kopējais reklāmas budžets | 50 | |
2.2.5. | Reklāmas efektivitātes aprēķināšanas metodes | 51 |
2.3. | Jaunas kravas automašīnas iegāde SIA “Lāči” | 53 |
2.3.1. | Degvielas veids | 53 |
Degvielas patēriņš un izmaksas | 54 | |
Mašīnas modeļu salīdzināšana | 56 | |
2.3.2. | Līzinga izvēle | 57 |
2.3.2.1. | Operatīvā līzinga priekšrocības | 60 |
3. | TEHNOLOĢISKĀ DAĻA | 62 |
3.1. | Prognozēšana | 62 |
3.2. | Līzinga aprēķini | 64 |
Līzinga maksājumi | 64 | |
3.3. | Dinamiskā un vertikālā analīze | 67 |
3.3.1. | Bilances vertikālā analīze | 68 |
3.3.2. | Peļņas /zaudējuma dinamikas analīze | 70 |
Peļņas vai zaudējuma aprēķina dinamikas analīze | 71 | |
Administrācijas izmaksas | 72 | |
4. | DARBA AIZSARDZĪBAS DAĻA | 74 |
4.1. | SIA “Lāči” darba aizsardzības nolikums | 74 |
4.2. | Darba vides riska novērtēšana | 78 |
SECINĀJUMI | 80 | |
BIBLIOGRĀFISKAIS SARAKSTS | 83 | |
PIELIKUMI | 85 | |
Pielikums Nr.5 | Peļņas vai zaudējuma aprēķins | 90 |
Pielikums Nr. 6 | Bilances vertikālā analīze | 93 |
Pielikums Nr.7 | Peļņas vai zaudējuma aprēķina vertikālā analīze | 93 |
SIA “Lāči” ir ražošanas uzņēmums, kura pamatdarbība ir rudzu maizes ražošana. Šajā uzņēmumā ražo specifisku maizi ar īpašām metodēm. Ražošanas process pārsvarā notiek bez mehanizētām palīgierīcēm un pēc sentēvu metodēm. Uzņēmumi, kas darbotos pēc tāda paša principa Latvijā un tuvējās kaimiņvalstīs nav.
Jebkurš uzņēmums domā par savu attīstību, un veic dažādas darbības, lai notiktu šī attīstība. Citi paplašina savu darbību, citi cenšas efektīvāk izmantot jau esošās iekārtas, kā arī mēģina atrast vēl citas iespējas kā attīstīt uzņēmumu.
SIA “Lāči” tika izvēlēts par pētāmo objektu tāpēc, ka autoram ir bijusi iespēja šajā uzņēmumā strādāt, un vērot šī uzņēmuma darbību no iekšienes. Līdz ar to arī vieglāk ir pētīt un analizēt konkrēto uzņēmumu. Tāpat kā jebkuram uzņēmumam, ir savas stiprās un vājās vietas. Vājās vietas jācenšas nostiprināt, bet stiprās - vēl vairāk nostiprināt.
Ražošanas uzņēmumi bieži nevēlas izpaust dažāda rakstura informāciju, jo īpaši, ja tas kaut kādā veidā saistīts ar pašu ražošanu, kā, piemēram, ražošanas izmaksas un vispār izmaksu sīkāks raksturojums, kāds tas ir gada pārskatā, pašizmaksas kalkulāciju u.c. veida informāciju. Līdz ar to autoram bija ierobežotas uzņēmuma izpētes iespējas.
Uzņēmums darbojas pašreizējās ekonomiskās situācijas apstākļos, konkurējot ar sev līdzīgiem uzņēmumiem. Kā jau katram uzņēmumam, arī tam ir savas “šaurās vietas” jeb ar uzņēmējdarbību saistītās problēmas, kas var būt ļoti dažādas. Šīs “šaurās vietas” kavē uzņēmuma veiksmīgāku attīstību un novājina tā konkurētspēju tirgū, tāpēc tās nepieciešams likvidēt. Viens no iespējamiem problēmas risinājuma paņēmieniem ir ražošanas efektivitātes paaugstināšana, uzlabojot uzņēmuma ekonomiskos rādītājus.
Tātad darba mērķis ir izvērtēt ražošanas uzņēmuma iespējas strādāt efektīvāk, nosakot tā pašreizējo efektivitāti un parādot ekonomisko pamatojumu. Lai sasniegtu darba mērķi, jārisina vairāk uzdevumi:
jāapskata makro- un mikroekonomiskie rādītāji, lai varētu pēc iespējas precīzāk noteikt uzņēmuma pašreizējo situāciju;
jāveic uzņēmuma finansiālo rādītāju analīze, atklājot uzņēmuma iespējas, trūkumus un potenciālu.
Runājot konkrētāk, autors iesaka veikt šādas aktivitātes, lai paaugstinātu uzņēmuma efektivitāti:
1.Veicot uzņēmuma pēdējā gada finansu analīzi, atrast vājās vietas;
2.Veicot mārketinga aktivitātes;
3.Izvēloties optimālāko un piemērotāko gatavās produkcijas pārvadāšanas transporta līdzekli.
Darba gaitā autors centīsies veikt šīs darbības, lai paaugstinātu uzņēmuma efektivitāti.…
SIA “Lāči” ir ražošanas uzņēmums, kura pamatdarbība ir rudzu maizes ražošana. Šajā uzņēmumā ražo specifisku maizi ar īpašām metodēm. Ražošanas process pārsvarā notiek bez mehanizētām palīgierīcēm un pēc sentēvu metodēm. Uzņēmumi, kas darbotos pēc tāda paša principa Latvijā un tuvējās kaimiņvalstīs nav. Jebkurš uzņēmums domā par savu attīstību, un veic dažādas darbības, lai notiktu šī attīstība. Citi paplašina savu darbību, citi cenšas efektīvāk izmantot jau esošās iekārtas, kā arī mēģina atrast vēl citas iespējas kā attīstīt uzņēmumu. SIA “Lāči” tika izvēlēts par pētāmo objektu tāpēc, ka autoram ir bijusi iespēja šajā uzņēmumā strādāt, un vērot šī uzņēmuma darbību no iekšienes. Līdz ar to arī vieglāk ir pētīt un analizēt konkrēto uzņēmumu. Tāpat kā jebkuram uzņēmumam, ir savas stiprās un vājās vietas. Vājās vietas jācenšas nostiprināt, bet stiprās - vēl vairāk nostiprināt. Ražošanas uzņēmumi bieži nevēlas izpaust dažāda rakstura informāciju, jo īpaši, ja tas kaut kādā veidā saistīts ar pašu ražošanu, kā, piemēram, ražošanas izmaksas un vispār izmaksu sīkāks raksturojums, kāds tas ir gada pārskatā, pašizmaksas kalkulāciju u.c. veida informāciju. Līdz ar to autoram bija ierobežotas uzņēmuma izpētes iespējas. Uzņēmums darbojas pašreizējās ekonomiskās situācijas apstākļos, konkurējot ar sev līdzīgiem uzņēmumiem. Kā jau katram uzņēmumam, arī tam ir savas “šaurās vietas” jeb ar uzņēmējdarbību saistītās problēmas, kas var būt ļoti dažādas. Šīs “šaurās vietas” kavē uzņēmuma veiksmīgāku attīstību un novājina tā konkurētspēju tirgū, tāpēc tās nepieciešams likvidēt. Viens no iespējamiem problēmas risinājuma paņēmieniem ir ražošanas efektivitātes paaugstināšana, uzlabojot uzņēmuma ekonomiskos rādītājus. Tātad darba mērķis ir izvērtēt ražošanas uzņēmuma iespējas strādāt efektīvāk, nosakot tā pašreizējo efektivitāti un parādot ekonomisko pamatojumu. Lai sasniegtu darba mērķi, jārisina vairāk uzdevumi: · jāapskata makro- un mikroekonomiskie rādītāji, lai varētu pēc iespējas precīzāk noteikt uzņēmuma pašreizējo situāciju; · jāveic uzņēmuma finansiālo rādītāju analīze, atklājot uzņēmuma iespējas, trūkumus un potenciālu. Runājot konkrētāk, autors iesaka veikt šādas aktivitātes, lai paaugstinātu uzņēmuma efektivitāti:
- Kvalitātes vadības sistēmas ISO 9001:2000 ieviešana uzņēmumā SIA "Talsu Tehnika"
- Mazo uzņēmumu konkurētspējas palielināšanas virzieni mēbeļu ražošanas tirgū
- Ražošanas uzņēmuma efektivitātes paaugstināšana
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Vadītāja iespējas komandas veidošanā individuālajā uzņēmumā “X”
Term Papers for university65
Evaluated! -
Uzņēmuma "Top" iekšējā imidža analīze un tā koriģēšana
Term Papers for university59
-
Gaļas pārstrādes uzņēmuma "X" mārketinga mikrovides analīze
Term Papers for university62
-
Uzņēmuma SIA "Labiekārtošana-D" analīze
Term Papers for university57
-
Uzņēmuma konkurētspējas uzlabošanas iespējas
Term Papers for university71