Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
21,48 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:256012
 
Author:
Evaluation:
Published: 20.11.2007.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 55 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
1.  Teorētiskais apskats par saskarsmes prasmēm pusaudžiem    5
1.1.  Saskarsmes vispārīgs raksturojums    5
1.1.1.  Saskarsmes struktūra un veidi    6
1.1.2.  Prasmes sniegt un saņemt informāciju    10
1.1.3.  Neefektīvas komunikācijas iemesli    14
1.1.4.  Personības pamatvajadzības saskarsmē    16
1.2.  Saskarsmes prasmju attīstība    20
1.2.1.  Pusaudžu vecumposma īpatnības    21
1.2.2.  Vienaudžu grupas nozīme pusaudžu saskarsmes prasmju attīstībā    25
1.2.3.  Draudzība pusaudžu vecumposmā    28
1.3.  Sociālā pedagoga loma saskarsmes prasmju veidošanā    32
1.3.1.  Sociālā pedagoga darba mērķi, funkcijas un principi    33
1.3.2.  Pusaudžu saskarsmes prasmju attīstības sekmēšanā izmantojamās metodes    35
2.  Pētījuma par pusaudžu saskarsmes prasmēm rezultātu analīze    40
2.1.  Pētījuma organizācija    40
2.2.  Pusaudžu anketēšanas rezultātu analīze    42
2.2.1.  Saskarsme pusaudžu skatījumā    42
2.2.2.  Pusaudžu domas par draudzību    49
2.3.  Grupā veiktās sociometrijas rezultātu apkopojums    54
2.4.  Pusaudžiem raksturīgākās uzvedības dažādās saskarsmes situācijās novērojumu apkopojums    56
2.5.  Pētījumā iegūtie secinājumi    62
3.  Korekcijas programma pusaudžu saskarsmes prasmju attīstīšanai    64
3.1.  Korekcijas programmas nepieciešamības pamatojums    64
3.2.  Korekcijas programmas īstenošanas norise    65
  Nobeigums    82
  Literatūra un avoti    83
  Pielikumi    86
Extract

Cilvēks dzīvo sabiedrībā, līdz ar to nevar iztikt bez kontaktēšanās ar citiem cilvēkiem.
Saskarsmes prasmes ir daļa no dzīves prasmēm. Pēc Pasaules Veselības organizācijas (PVO) definīcijas dzīves prasmes ir – „spēja adaptīvi un pozitīvi tikt galā ar ikdienas dzīves izvirzītajām prasībām”(PVO,1993).
Dzīves prasmes nosacīti var iedalīt četrās grupās:
prasmes, kas veicina sevis iepazīšanu, pašapziņu, pašvērtējumu;
prasmes, kas veicina saskarsmi (uz savstarpējām attiecībām balstītu garīgu saskari: dzīvot kopā, sadzīvot) un sazināšanos (informācijas apmaiņu starp personām) ar citiem cilvēkiem;
prasmes, kas veicina sadarbību (saskaņotu darbību, vajadzības gadījumā citam citu atbalstot un palīdzot) ar citiem cilvēkiem;
prasmes spriest, pieņemt lēmumus un risināt problēmas [9; 6].
Dzīves prasmju kodols ir sociālās prasmes, ko veido komunikatīvās un organizatoriskās prasmes. Plašāk darbā tiks aplūkotas komunikatīvās jeb saskarsmes prasmes.
I. Bluka un I. M. Rubana darbā „Dzīves prasmju apguve skolā” raksturo saskarsmes prasmes:
Saskarsmes prasmes ir cilvēka spēja gan verbāli, gan neverbāli sazināties atbilstoši pieņemtajām uzvedības normām sabiedrībā un atbilstoši situācijai. Tas nozīmē gatavību skaidri izteikt savu viedokli un vēlmes, paust savas vajadzības. Saskarsmes prasmes nepieciešamas arī lai lūgtu atbalstu un palīdzību situācijās, kad tas ir nepieciešams. Efektīva komunikācija atvieglo sadarbību un palīdz sasniegt mērķi.
Saskarsmes prasmes palīdz pozitīvi uztvert līdzcilvēkus. Tas nozīmē gatavību veidot draudzīgas attiecības, kam ir liela nozīme garīgās (psihiskās) veselības saglabāšanā un sociālās labklājības veicināšanā. Saskarsmes prasme nozīmē labu attiecību uzturēšanu ģimenē un konstruktīvu savstarpējo attiecību veidošanu draugu un līdzcilvēku kolektīvā [9; 7 - 8].
Veidojoties pusaudža attiecībām ar citiem cilvēkiem, tiek apgūtas saskarsmes prasmes. Un savukārt, apgūstot saskarsmes prasmes, veidojas attiecības ar citiem cilvēkiem un vide, kurā pusaudzis dzīvo [2;20].
Saskarsmes prasmes ir nepieciešamas, lai cilvēks prastu darboties, sadarbojoties ar citiem cilvēkiem, izmantot savu pieredzi un iegūt jaunu pieredzi, apzinātos atbildību par sevi un savu saskarsmi ar citiem cilvēkiem. Tas ir jo īpaši svarīgi, ja domājam par pusaudžiem. Viņi pamazām ieiet pieaugušo pasaulē un apgūst nepieciešamās saskarsmes prasmes [2;22].
Viena no iespējām, kur pusaudži var apgūt saskarsmes prasmes, ir pusaudžu un jauniešu centri. Šeit pusaudžiem ir iespēja saturīgi pavadīt brīvo laiku, apmeklēt dažādus izklaides un izglītojošos pasākumus, spēlēt dažādas galda spēles, biljardu, lasīt jaunāko presi, kā arī iepazīties vienam ar otru un iegūt jaunus draugus.
Darbojoties Jauniešu Atvērtajā Centrā, tika novērots, ka daudziem pusaudžiem ir problēmas konstruktīvu attiecību veidošanā ar vienaudžiem.
Problēmas definējums: daudzi pusaudži neprot kontaktēties ar vienaudžiem konstruktīvi, jo neviens viņiem to nav mācījis. Pusaudžu attiecībās valda agresivitāte, vienaldzība, pakļaušanās stiprākajam, pazemošana. Daudzi pusaudži neprot iepazīties ar vienaudžiem, ir nedroši un svārstīgi savā uzvedībā, līdz ar to tiek atraidīti no vienaudžu puses.
Sociālais pedagogs ir tas speciālists, kurš var palīdzēt pusaudžiem veidot konstruktīvas attiecības ar vienaudžiem.
Problēmas izpētē par pamatu ņemtas Plaudes I., Rudņickas Z., Bēniša L., Balsona M., Plotnieka I., Svences G., Reņģes V., Suhomļinska V. u.c. pedagogu un psihologu atziņas.
Pētījuma objekts: pusaudžu saskarsmes prasmes.
Pētījuma priekšmets: sociālpedagoģiskais darbs saskarsmes prasmju veidošanā.
Pētījuma mērķis: pusaudžu saskarsmes prasmju veidošanas iespēju izpēte un korekcijas programmas izstrāde.…

Author's comment
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register