Maģistra darba autores pētījuma objekts ir Latvijas uzņēmums, kurš darbojas Latvijas izglītības pakalpojumu sniegšanas sfērā, t.i. izglītība ārzemēs, svešvalodu kursi utt. Maģistra darba autores pētītais uzņēmums pieder pie tiem Latvijas izglītības pakalpojumu sniedzēju tirgus dalībniekiem, kuriem ir jau ilgu gadu pieredze šajā jomā. Tomēr uzņēmuma tirgus daļa nav liela un uzņēmums nepieder pie nozares līderiem. Neskatoties uz to tam ir labas izaugsmes iespējas, lai uzlabotu savu tirgus daļu un paaugstinātu savu konkurētspēju, attiecībā pret tirgus līderiem.
Lai noformulētu uzņēmuma “X” attīstības stratēģiju ir nepieciešams apzināt un izvērtēt uzņēmuma patreizējās darbību. Ir nepieciešams novērtēt uzņēmuma iekšējo un ārējo vidi, konstatēt uzņēmuma problēmas, vājās puses un draudus.
Maģistra darba mērķis ir izskatīt iespējamās uzņēmuma “X” attīstības stratēģijas alternatīvas, izvēlēties uzņēmumam piemērotāko un noteikt izvēlētās stratēģijas vadīšanas principus.
Lai sasniegtu maģistra darba nostādīto mērķi, autore izvirzīja sekojošus uzdevumus:
1.Izanalizēt uzņēmuma patreizējo darbību;
2.Izanalizēt uzņēmuma iekšējo vidi;
3.Izanalizēt uzņēmuma ārējo vidi un konkurentu darbību;
4.Apskatīt uzņēmuma “X” attīstības stratēģiju alternatīvas;
5.Izvērtēt uzņēmuma “X” attīstības stratēģiju alternatīvas;
6.Noteikt izvēlētās attīstības stratēģijas alternatīvas vadīšanas principus.
Maģistra darba izvirzīto mērķu sasniegšanai autore izmantoja sekojošas pētījumu metodes:
Vispārējās zinātnisko pētījumu metodes – aprakstošā un analīzes metode, kā arī ekspertu metode.
Tirgus izpētes metodes – SVID analīze, M.Portera konkurences teorija un GE/McKinsey tirgus pievilcības un uzņēmuma konkurētspējas matrica
Uzņēmuma konkurentu analīzē un uzņēmuma “X” attīstības stratēģijas alternatīvu izpētē tika izmantota aranžēšanas metode.
Lai noskaidrotu uzņēmuma darbinieku attieksmi pret autores rekomendējamo attīstības stratēģijas alternatīvu, autore izmantoja darbinieku intervēšanu
Izmantojot pielietotās pētījumu metodes, autore apzināja uzņēmuma darbības principus, uzņēmuma tirgus daļu un konkurētspēju, kā arī tika analizēta uzņēmuma konkurentu darbība. Līdz ar to, tika pieņemts izsvērts lēmums par attīstības stratēģijas alternatīvu izvēli.
1. Uzņēmums „X” , tā problēmas.
1.1.Uzņēmuma „X” darbības raksturojums.
Uzņēmums „X” tika dibināts 1997. gadā. Tas nodarbojas ar izglītības pakalpojumu sniegšanu. Savu darbību uzņēmums „X” iesāka kā aģentūra, kas nodarbojas ar valodu mācību kursiem ārzemēs, paralēli sniedzot tūrisma pakalpojumus. Aktīvi piedaloties starptautiskajās izglītības izstādēs, uzņēmums „X” ieguva plašu sadarbības partneru – izglītības iestāžu – loku ārzemēs. Tas ļāva pilnībā pārkvalificēties uz izglītības pakalpojumu sniegšanu, tūrisma pakalpojumus atstājot vien kā daļu no korporatīvās uzņēmuma apkalpošanas.
1999. gadā uzņēmums „X” iestājās Latvijas Starptautiskajā Izglītības un Darba Asociācijā (LSIDA), kura pagājušajā gadā pārtapa par Baltic Educational Travel and Work Association (turpmāk tekstā BETWA). BETWA organizācijā ir apvienojušies jau vairāk kā divdesmit biedri – Baltijas izglītības pakalpojumu sniedzēji. BETWA mērķis ir veicināt uz zināšanām balstītas demokrātiskas un sociāli integrētas sabiedrības veidošanos Baltijas valstīs un tautsaimniecības konkurētspējas paaugstināšanos [23].…