-
Vadības principi un metodes mazajā uzņēmumā
Nr. | Chapter | Page. |
Saturs | 2 | |
Anotācija | 4 | |
Ievads | 5 | |
1. | Uzņēmējdarbības jēdziens un būtība | 6 |
2. | Mazā un vidējā uzņēmējdarbība Latvijā | 7 |
3. | Uzņēmuma mērķi | 9 |
4. | Atskaite | 10 |
5. | Analīze | 11 |
6. | Vadīšanas būtība | 12 |
6.1. | Organizācija un vadītājs | 12 |
6.2. | Lēmumu pieņemšana | 14 |
6.3. | Komunikācija | 15 |
7. | Vadīšanas funkcijas | 17 |
7.1. | Plānošana | 17 |
7.2. | Organizēšana | 18 |
7.3. | Motivēšana | 22 |
7.4. | Kontrole | 23 |
8. | Vadīšanas līmeņi | 26 |
9. | Vdīšanas stili | 28 |
10. | Uzņēmējdarbības attīstības politika Latvijā | 29 |
10.1. | Uzņēmējdarbības normatīvo aktu pilnveidošaba un birokrātisko šķēršļu samazināšana | 29 |
10.2. | Valsts atbalsta uzņēmējdarbībai sistēmas pilnveidošana | 30 |
10.3. | Valsts un uzņēmēju sadarbības uzlabošana | 36 |
11. | Mazie un vidējie uzņēmumi | 37 |
12. | Konkurences veicināšana un monopoldarbības regulēšana | 42 |
12.1. | Konkurences veicināšanas politika | 42 |
12.2. | Monopolu tarifu regulēšana | 46 |
13. | Kvalitātes nodrošināšana | 50 |
13.1. | Kvalitātes nodrošināšana nacionālā programma | 50 |
13.2. | Nacionālā standartizācija un metroloģija | 52 |
13.3. | Patērētāju interešu aizsardzība | 53 |
14. | Reģionālā ekonomiskā attīstība | 56 |
15. | Speciālās ekonomiskās zonas un brīvostas | 58 |
16. | Ēnu ekonomikas aprēķini | 62 |
17. | Iekšzemes kopprodukts 1997.g. | 64 |
18. | Rekomendācijas | 66 |
Secinājumi | 70 | |
Izmantotās literatūras saturs | 71 | |
Recenzija | 72 | |
Pielikums | 72 | |
1. | Reģistrācijas apliecība | 74 |
2. | PVN maksātāja reģistrācijas apliecība | 75 |
3. | Nodokļu maksātāja reģistrācijas apliecība | 76 |
4. | Dalībnieku kapitāla daļu saraksts | 77 |
6. | Uzņēmumu reģistram | 78 |
7. | Lēmums par pamatdokumentu grozijumiem | 79 |
8. | Paraksta parauga veidlapa | 80 |
9. | SIA ABIA dalībnieku sapūlces protokols | 81 |
10. | SIA ABIA statūti | 83 |
Savā izlaiduma darbā esmu pastāstijis par to, kas ir uzņemuma vadības princips un tā vadīšanas metodes.
Šajā darbā ir apskatīti daudzi vadības principi, plānošanas metodes varianti un principi mazajā uzņēmumā, un vispārīga informācija par Latvijas kopējo ekonomisko stāvokli mazajos uzņēmumos, to darbību, uzņēmējdarbības jēdzienu, uzņēmuma mērķiem, lēmumu pieņemšanu, komunikācijām……
Centos apskatīt daudzus vadīšanas modeļus, plānošanas īpatnības, salīdzināt ar citiem plānošanas un vadības veidiem, to priekšrocībām un trūkumiem.
Mans galvenais izlaiduma darba mērķis bija iepazīties un iepazīstināt ar vadības principa un metodes darbību mazajā uzņēmumā, izveidot mazā uzņēmuma veidošanas struktūras modeli, iepazīties ar Latvijas vispārējo ekonomisko stāvokli, lai varētu pastāvēt mazais uzņēmums lielajā tirgus segmentā.
Mana diplomdarba mērķis ir raksturot vadības principus un metodes mazajā uzņēmumā.
Organizācijas veiksmīga darbība pilnībā ir atkarīga no prātīgas tās valdīšanas.
Uzņēmuma valdīšana mūsu dinamiskajā laikmetā ir sarežģīts darbs, ko nevar darīt veiksmīgi, balstoties uz vienkāršām iemācītām formulām un skaitļiem.
Savā darbā es atspoguļoju tādus jautājumus, kā uzņēmējdarbība Latvijā; vadības būtība un vadītājam nepieciešamās rakstura īpašības; lēmumu pieņemšanas process un komunikācijas process. Es arī aprakstu vadības pamatfunkcijas- plānošanu, organizēšanu, motivāciju un kontroli; dažādus vadības stilus un līmeņus.
Uzņēmuma vadīšanas jautājumu loks ir tik plašs, ka grūti tos ir ietvert viena diplomdarba saturā, taču galvenās uzņēmuma vadības pamatiezīmes tiks uzskaitītas.
Vadības princips ir savarīgs jautājums katram uzņēmumam.
Uzņēmējdarbība ir ilgstoša vai sistemātiska darbība un kapitāla ieguldīšana, kas vērsta uz preču ražošanu, realizācijas darbu izpildi, tirdzniecību, pakalpojumu sniegšanu nolūkā gūt peļņu.
Uzņēmējdarbība Latvijā tiek reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrā. Uzņēmējdarbību Latvijā regulē likums “Par uzņēmējdarbību”, Civilkodekss un likumi par atsevišķām uzņēmējdarbības formām. Uzņēmumi patstāvīgi nosaka
savas darbības virzienus, ražošanas apjomu un struktūru, veic plānošanu un organizāciju, realizē produkciju (darbs, pakalpojumi), nosaka darbinieku atalgojumu.
Valsts regulē uzņēmējdarbību, tirgus sistēmas sabalansētību un stabilitāti, nosakot nodokļu maksājumu likmes, amortizācijas un citus ar nodokļiem apliekamos atskaitījumus, atskaitījumus valsts sociālās apdrošināšanas fondā, kā arī pieņemot pret monopola un citus likumus.
Uzņēmējdarbība ir spēcīgs sabiedriskās dzīves dzinējs. Sabiedrība ir ieinteresēta civilizētā uzņēmējdarbības norise, tāpēc uzņēmējdarbībai ir Tiesisks atbalsts tādās formās kā:
Uzņēmējdarbības brīvība;
Uzņēmējdarbības statusa noteikšana;
Uzņēmumu nosaukuma izmantošanas regulēšana;
Uzņēmuma reģistrēšanas Valsts uzņēmumu reģistrā atvieglošana
Uzņēmējdarbība rada stimulu augstražīgam darbam, peļņas iegūšanai un arī labākai sabiedrisko vajadzību apmierināšanai. Katram uzņēmumam savstarpējās konkurences apstākļos kvalitāte ir labākā reklāma, kas arī veicina tieši šā uzņēmuma preču vai pakalpojumu pieprasījuma palielināšanos.
Uzņēmējdarbībai ir nepieciešama droša likumu funkcionēšana. Likumi, kuri regulē finansu un kredītu politiku, investīcijas, nodokļus un ekonomikas struktūras izmaiņas.
Noteiktā uzņēmējdarbības sfērā notiek tikai gatavu preču pirkšanas, kuras ir citas uzņēmējdarbības rezultāts. Piemēram, vairumtirgotāji un mazumtirgotāji saņemot noteiktu atlīdzinājumu. Citos gadījumos notiek produkcijas ražošana patērētājiem: citiem uzņēmumiem vai iedzīvotājiem.
Viena no galvenajām uzņēmējdarbības funkcijām ir cilvēku vajadzību apmierināšana. Tas viss, kas var būt tirdzniecības priekšmets un paredzēts cilvēka vajadzību apmierināšanai, tiek saukts par precēm.
2. Mazā un vidējā uzņēmējdarbība Latvijā
Mazie uzņēmumi ir tirgus ekonomikas svarīgākie elementi un dinamiskākā un elastīgākā uzņēmējdarbības realizācijas forma. Šo uzņēmumu dibināšana ir ekonomiskās vides nepieciešams priekšnosacījums, kas veicina preču konkurences rašanos un tirgus attiecību izveidošanos un arī šo attiecību tālāku attīstību.
Mazie uzņēmumi ir spējīgi ātri reaģēt uz pieprasījuma izmaiņām. Pārveidot produkcijas sortimentu un nodrošināt augstu efektivitāti un izdevumu ātru kompensēšanu. Mazie uzņēmumi var nodibināties visās tautsaimniecības nozarēs uz jebkuras īpašuma formas bāzes un veikt jebkuru uzņēmējdarbības veidu, izņemot likumos aizliegtos.
Mazos uzņēmumus var dibināt:
Fiziskas personas vai to grupas, kuras veic kopēju saimniecisku darbību.
Valsts uzņēmumi vai sabiedriskās organizācijas
Citi uzņēmumi vai organizācijas, kuras ir juridiskas personas.
Latvijas Republikā mazā uzņēmuma statuss ir piešķirts tiem uzņēmumiem, kuriem saskaņā ar likumu” Par uzņēmuma ienākuma nodokli” gada apgrozījums nepārsniedz 200 000Ls, strādājošo skaits līdz 25 cilvēkiem un pamatkapitāla vērtība nav lielāka par 70 000Ls. Ja uzņēmums atbilst vismaz diviem no šiem kritērijiem, tas tiek uzskatīts par mazu uzņēmumu.
Pasaules praksē- valstīs ar tirgus ekonomiku noteikta mazo uzņēmumu valsts atbalstīšanas sistēma. Blakus valsts atbalstam var tikt izveidoti reģionālie mērķa fondi uzņēmumu finansiālajam atbalstam. Šie fondi veidojas no labprātīgām iemaksām, kuras izdara dažādi uzņēmumi, organizācijas, iestādes un arī pilsoņi, tajā skaita –ārvalstu pilsoņi.
Arī Latvijā pēdējā gadā valsts mēģināja uzlabot ekonomisko situāciju mazajā uzņēmējdarbībā. Šajā nolūkā tika nodibināts Uzņēmējdarbības atbalsta centrs (UAC), kura ietvaros tiek organizēti dažādi pasākumi mazo uzņēmumu darbības veicināšanai.
Mazo uzņēmumu spēja manevrēt un ātri ekonomiski un organizatoriski pārveidoties ļauj tiem aktīvi piedalīties zinātniski tehniskajā progresā, ieviest jaunas tehnoloģijas, radot jaunus ražošanas veidus.
Mazo uzņēmumu svarīga priekšrocība ir īss celtniecības un ražošanas jaudu apguves laiks salīdzinājumā ar lieliem uzņēmumiem, kas nodrošina lielu kapitālieguldījumu atmaksāšanos. Šī priekšrocība sevišķi jūtama tajās nozarēs, kurās ir īss ražošanas cikls. Mazi uzņēmumi ir nepieciešami dažādu tautas patēriņu preču ražošanai. Nelielo uzņēmumu rekonstrukcija un pārprofilēšana vieglajā rūpniecībā notiek ātri un ar orientāciju uz gaidāmajām pieprasījuma izmaiņām.
Uzņēmējdarbības aktivitāte valstī ir atkarīga no daudziem iekšējiem un ārējiem faktoriem, kurus lielākā vai mazākā mērā nosaka valsts ekonomiskā politika.
Mazās uzņēmējdarbības veicināšana nepieciešamība īpaši pastiprinās īpašuma formu konversijas un nozaru pārstrukturizācijas apstākļos. Rēķinot pēc uzņēmumu skaita, jau tagad noteicošo lomu tautsaimniecībā ieņem uzņēmējdarbības formas, kuras galvenokārt raksturīgas privātīpašumā esošiem mazajiem vai vidējiem uzņēmumiem.
…
Uzņēmējdarbības jēdziens un būtība. Mazā un vidēja uzņēmējdarbība Latvijā. Uzņēmuma mērķi. Atskaite. Analīze. Vadīšanas būtība. Vadīšanas funkcijas. Vadīšanas līmeņi. Vadīšanas stili. Uzņēmējdarbības attīstības politika Latvijā. Mazie un vidējie uzņēmumi. Konkurences veicināšana un monopoldarbības regulēšana. Kvalitātes nodrošināšana. Reģionālā ekonomiskā attīstība. Speciālās ekonomiskās zonas un brīvostas. Ēnu ekonomikas aprēķini. Iekšzemes kopprodukts 1997.g.
- "Starptautiskās manikīra studijas" tirgvedības stratēģija
- SIA "Sev esmu labākais kalps" iekšējās un ārējās vides raksturojums
- Vadības principi un metodes mazajā uzņēmumā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Latvijas un ārzemju pieredze kvalitātes vadības sistēmas ieviešanā valsts pārvaldes iestādēs
Term Papers for university49
-
Kvalitātes vadības sistēmas attīstības problēmas virzieni Latvijā
Term Papers for university86
-
Kvalitātes vadības sistēmas ISO 9001:2000 ieviešana uzņēmumā SIA "Talsu Tehnika"
Term Papers for university70
-
Grāmatvedības organizācija uzņēmumā, pielietojot datorizētās grāmatvedības metodi
Term Papers for university50
Free!Evaluated! -
Biznesa vadība vidēji mazā uzņēmumā
Term Papers for university59
Evaluated!