Secinājumi
1. Mūsdienās vērtību izzināšanas procesam būtu jābūt ģimenes galvenajam pārrunas tematam ar bērniem, taču daudziem vecākiem pēc darba vienkārši nepietiek laika, spēka pārrunāt, tāpēc šo bagātīgo bērnu ētisko, estētisko vērtīborientācijas procesu izzināšana ir uzticēta skolotājām.
2. Pirms skolotājs cenšas ievadīt bērnus vērtīborientācijas procesā, viņam ir jāapzinās jau bērnu zināšana, izpratnes līmenis, saistībā ar vērtībām. Vērojot bērnu raksturs, viņu izpratnes līmenis par vērtībām balstās tikai viņu piedzīvotajā, izdzīvotajā.
3. Skolotājas izmanto literāros darbus, kuru analīzes procesā bērni iegūst izpratni par dažādām ētiskajām vērtībām. Lai izvērtētu bērnu attieksmi pret literārajos darbos pausto morāli, D. Lieģeniece ir izstrādājusi vairākus kritērijus, kuri pētījuma procesā arī realizējās.
4. Pētījumu gaitā apstiprinājās izvirzītā hipotēze – literārie darbi sekmē vecākā pirmsskolas vecuma bērnu ētisko vērtību izpratnes veidošanos tad, ja:
• skolotājs pārzina bērnu ētisko vērtību izpratnes veidošanās likumsakarības;
• literārie darbi tiek atlasīti atbilstoši bērnu interesēm, vajadzībām, izpratnei un konkrētajai situācijai;
• tiek radīta emocionāla un radoša pedagoģiskā vide.
…