Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
5,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:188582
 
Author:
Evaluation:
Published: 09.11.2009.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 13 units
References: Used
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads   
1.  Organizācija un tās vadības struktūra   
1.2.  Organizāciju tipi   
1.3.  Organizācijas vadības mērķi   
1.4.  Efektīvā organizācija   
1.5.  Organizācijas attīstības un pārmaiņas   
  Secinājumi   
Extract

1.1. Organizācijas un tā struktūra
Organizācija (no latīņu organizo) ir indivīdu apvienība vienotā veselā kopējam mērķim. Ar vārdu "organizācija" apzīmē arī procesu, kas sekmē izglītības pilnveidi, vai ve¬selā savstarpējo sastāvdaļu saistību, kā arī veselā autonomo daļu iekšējo sakārtotību. [4, 156]
Vārdu "organizācija" var attiecināt uz bioloģiskiem, so¬ciāliem un tehniskiem objektiem, arī uz pārvaldes sistēmām. Izglītojoša organizācija savu darbību parasti pauž ar misijas apzināšanos un tās deklarēšanu. Organizācija ir cilvēku vai institūciju apvienība ar vienotu rīcības programmu, mērķi un uzdevumiem. [4, 156]
Organizācija ir cilvēku grupa, kas apzināti sadarbojas kopēja mērķa sasniegšanai. Organizācija ir veselā diferencēto un autonomo daļu, kuras nosaka veselā struktūra, iekšējā sakārtotība, saskaņotība, sav¬starpējā mijiedarbība. Piemēram, izglītības iestāde kā organizācija tiek uzskatīta par patstāvīgu autonomu sistēmu. [1, 153-154]
Jebkura cilvēku grupa vēl nav organizācija. Lai tā būtu organizācija, tai jāatbilst vismaz diviem kritērijiem:
• cilvēku grupa strādā apzināti ar nodomu sasniegt kopējo mērķi;
• visiem cilvēkiem ir viens vēlamais galarezultāts, un to visi grupas dalībnieki pieņem par kopēju.
Izglītības iestāde kā sarežģīta organizācija ir atšķirīga no citām organizācijām biznesā, ražošanā, ekonomikā, tirdznie¬cībā. Neraugoties uz būtiskajām atšķirībām, arī izglītībā no menedžmenta ieviesta jauna terminoloģija, piemēram, kva¬litāte, kvalitātes vadība, produkts, stratēģija u.c. Tomēr izglī¬tības iestādē kā organizācijā ir savi dominējoši pamatvārdi: mācīšanās, sadarbība, integritāte, humānisms, brīvība un at¬bildība, personības augsme, dzīves darbības prasmes, ilgtspē¬jīga izglītība, godīgums, uzticēšanās un citi.
Atšķirībā no citām organizācijām izglītības iestādi nevar izmērīt kvantitatīvi. Bez kvantitatīvajiem rādītājiem izglītības iestādei ir arī kvalitāti raksturojoši rādītāji, piemēram:
• izglītības iestādes struktūra,
• izglītības iestādes Nolikums,
• izglītības programmas un mācību priekšmetu programmas,
• mācību priekšmetu standarti,
• iestādes budžets,
• pedagogu profesionalitāte un izglītība,
• mācību procesa izkārtojums,
• skolēnu sasniegumi,
• sadarbība ar institūcijām ārpus iestādes,
• pedagogu tālākizglītība,
• iestādes un vides sadarbība u.tml.
Izglītības iestādi kā organizāciju raksturo:
• iestādes darbības organizācija,
• attiecību kvalitāte iestādē,
• iestādes un vides mijattiecības,
• iestādes vadības kvalitāte.
Izglītības iestādei ir raksturīgi kvantitatīvi neizmērāmi rādītāji, kādu nav cita tipa organizācijās. Šie rādītāji būtiski sekmē iestādes attīstību un iestādes pārmaiņu procesus [1, 155]:
• iestādes filozofija;
• iestādes vērtības un prioritātes;
• iestādes misija;
• iestādes pedagogu attieksme pret darbu, profesiju, sko¬lēniem;
• iestādes morāle un ētikas normas savstarpējās attiecībās;
• iestādes tradīcijas;
• attiecības iestādes saimē;
• iestādes vadības un pedagogu savstarpējās attiecības;
• uzticēšanās un pienākumu deleģēšanas līmenis u.c.

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −7,48 €
Work pack Nr. 1122377
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register