Research Papers
Business and Law
Management
Darbinieku personības īpatnību saikne ar darba efektivitā...-
Darbinieku personības īpatnību saikne ar darba efektivitāti organizācijā
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | ||
1. | Organizācija un tās vadības struktūra | |
1.2. | Organizāciju tipi | |
1.3. | Organizācijas vadības mērķi | |
1.4. | Efektīvā organizācija | |
1.5. | Organizācijas attīstības un pārmaiņas | |
Secinājumi |
1.1. Organizācijas un tā struktūra
Organizācija (no latīņu organizo) ir indivīdu apvienība vienotā veselā kopējam mērķim. Ar vārdu "organizācija" apzīmē arī procesu, kas sekmē izglītības pilnveidi, vai ve¬selā savstarpējo sastāvdaļu saistību, kā arī veselā autonomo daļu iekšējo sakārtotību. [4, 156]
Vārdu "organizācija" var attiecināt uz bioloģiskiem, so¬ciāliem un tehniskiem objektiem, arī uz pārvaldes sistēmām. Izglītojoša organizācija savu darbību parasti pauž ar misijas apzināšanos un tās deklarēšanu. Organizācija ir cilvēku vai institūciju apvienība ar vienotu rīcības programmu, mērķi un uzdevumiem. [4, 156]
Organizācija ir cilvēku grupa, kas apzināti sadarbojas kopēja mērķa sasniegšanai. Organizācija ir veselā diferencēto un autonomo daļu, kuras nosaka veselā struktūra, iekšējā sakārtotība, saskaņotība, sav¬starpējā mijiedarbība. Piemēram, izglītības iestāde kā organizācija tiek uzskatīta par patstāvīgu autonomu sistēmu. [1, 153-154]
Jebkura cilvēku grupa vēl nav organizācija. Lai tā būtu organizācija, tai jāatbilst vismaz diviem kritērijiem:
• cilvēku grupa strādā apzināti ar nodomu sasniegt kopējo mērķi;
• visiem cilvēkiem ir viens vēlamais galarezultāts, un to visi grupas dalībnieki pieņem par kopēju.
Izglītības iestāde kā sarežģīta organizācija ir atšķirīga no citām organizācijām biznesā, ražošanā, ekonomikā, tirdznie¬cībā. Neraugoties uz būtiskajām atšķirībām, arī izglītībā no menedžmenta ieviesta jauna terminoloģija, piemēram, kva¬litāte, kvalitātes vadība, produkts, stratēģija u.c. Tomēr izglī¬tības iestādē kā organizācijā ir savi dominējoši pamatvārdi: mācīšanās, sadarbība, integritāte, humānisms, brīvība un at¬bildība, personības augsme, dzīves darbības prasmes, ilgtspē¬jīga izglītība, godīgums, uzticēšanās un citi.
Atšķirībā no citām organizācijām izglītības iestādi nevar izmērīt kvantitatīvi. Bez kvantitatīvajiem rādītājiem izglītības iestādei ir arī kvalitāti raksturojoši rādītāji, piemēram:
• izglītības iestādes struktūra,
• izglītības iestādes Nolikums,
• izglītības programmas un mācību priekšmetu programmas,
• mācību priekšmetu standarti,
• iestādes budžets,
• pedagogu profesionalitāte un izglītība,
• mācību procesa izkārtojums,
• skolēnu sasniegumi,
• sadarbība ar institūcijām ārpus iestādes,
• pedagogu tālākizglītība,
• iestādes un vides sadarbība u.tml.
Izglītības iestādi kā organizāciju raksturo:
• iestādes darbības organizācija,
• attiecību kvalitāte iestādē,
• iestādes un vides mijattiecības,
• iestādes vadības kvalitāte.
Izglītības iestādei ir raksturīgi kvantitatīvi neizmērāmi rādītāji, kādu nav cita tipa organizācijās. Šie rādītāji būtiski sekmē iestādes attīstību un iestādes pārmaiņu procesus [1, 155]:
• iestādes filozofija;
• iestādes vērtības un prioritātes;
• iestādes misija;
• iestādes pedagogu attieksme pret darbu, profesiju, sko¬lēniem;
• iestādes morāle un ētikas normas savstarpējās attiecībās;
• iestādes tradīcijas;
• attiecības iestādes saimē;
• iestādes vadības un pedagogu savstarpējās attiecības;
• uzticēšanās un pienākumu deleģēšanas līmenis u.c.
…
Vadītāja augstais prestižs iestādē (piemēram, izglītības) un sabiedrībā izvirza augstākās prasības sociālai un ekonomiskai videi, kā arī darbību ar lielu entuziasmu, atdevi un radošumu. Vajadzīgas īpašas zināšanas, spējas un darba stils, lai īstenotu sabiedrības prasības labākai dzīvei, inteliģentai darbībai. Mūsdienās liela daļa organizāciju reformu darbojas virspusēji un fragmentāri. Šī problēma ir ļoti aktuāla mūsdienās, jo izglītības reformu var uzskatīt kā nākošo darbinieku un organizācijas vadītāju sagatavošanu. Mūsdienās ir nepieciešams vadītāja jaunā loma izraisīt vēlēšanos veikt darbu pēc labākās sirdsapziņas, meklēt kaut ko jaunu, nebijušu un piedāvā inovācijas arī citu darbam. Šobrīd vadītājs ir meklētāja un rosinātāja lomā. Darba mērķis ir izanalizēt darbinieku personības īpatnību saskarsmi ar darba efektivitāti organizācijā, kā arī izstrādāt priekšlikumus darba efektivitātes paaugstināšanai. Darba autors darba organizāciju un darbinieku personību analizēs uz izglītības iestādes piemēra.
- Darba konflikti un to atrisināšana
- Darbinieku motivācija uzņēmumā
- Darbinieku personības īpatnību saikne ar darba efektivitāti organizācijā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Darbinieku motivācija uzņēmumā
Research Papers for university20
-
Darba konflikti un to atrisināšana
Research Papers for university15
-
Darbinieku motivācija
Research Papers for university12
-
Darba tirgus problēmas Latvijā
Research Papers for university19
-
Darba motivācijas sistēma uzņēmumā
Research Papers for university27