Lai izprastu mārketinga būtību, jāiepazīstas ar tā pamatelementiem – mārketinga pētīšanas un vadīšanas objektiem:
* vēlmes; * produkti; * darījumi;
* vajadzības; * vērtējums; * tirgus;
* pieprasījums; * maiņa;
Starp minētajiem objektiem pastāv noteikta secība, bet katrs no elementiem arī ar atgriezenisko saiti ietekmē pārējos.
Mārketinga pamatā ir cilvēku vēlmes – cilvēku iekšējā tieksme pēc kaut kā. Vēlmes ir ļoti dažādas un sarežģītas. Vēlmes ir dabiskas un cilvēkiem raksturīgas. Ja tās nav apmierinātas, cilvēks jūtas neapmierināts un atstumts. Viņš sāk meklēt vēlmju apmierināšanas veidus vai mēģina tās apslāpēt. Vēlmes izpaužas kā cilvēku vajadzības.
Vajadzības ir vēlmes īpaša forma – prasība pēc kaut kā. Tā ir atkarīga no sabiedrības sociālās kultūras līmeņa, ieražām, attīstības līmeņa un cilvēka personīgajām īpatnībām.
Attīstoties sabiedrībai, attīstās arī cilvēku vēlmes un vajadzības, kas praktiski ir neierobežotas par spīti sabiedrības ierobežotajiem resursiem.
Pieprasījums ir naudas izteiksmē izteikta vajadzība. Tas ir patērētāj vēlme un spēja iegādāties kādu preci vai pakalpojumu. Taču jāspēj atšķirt vajadzības no pieprasījuma, jo cilvēki var dot priekšroku kādam produktam ne vajadzības, bet gan cenu vai ienākumu izmaiņu dēļ.
Produkts ir viss, kas ir radīts darba rezultātā, var apmierināt patērētāju vajadzības un tiek piedāvāts tirgū. Mārketinga izpratnē produkts nav ierobežots tikai materiālā izpratnē, ir dažādi produktu veidi un vajadzības pēc tiem var apmierināt dažādās pakāpēs.
Patērētāja vērtējums ir atzinums par produkta vērtību atbilstoši konkrētas vajadzības apmierināšanas pakāpei. Pirms ražošanas ražotājam ir jāizpēta un jānoskaidro patērētāju vajadzības, tikai pēc tam var sākt ražot, lai šīs vajadzības apmierinātu – tas ir mārketinga pamatprincips.…