Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
1,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:780607
 
Author:
Evaluation:
Published: 16.12.2005.
Language: Latvian
Level: College/University
Literature: 4 units
References: Used
Extract

Mūzikas uztveres teorijas radītājs ir Ernests Kurts. Viņš secināja, ka mūzika ir māksla, kas pamatojas uz uztveres likumībām. Arī ilgstošas pedagoģiskās prakses un pieredzes rezultātā Ilga Millere izdarīja vispārinājumu, ka uztverē izšķir šādus veidus:

vizuālā uztvere (redzes),

dzirdes uztvere,

taustes uztvere,

motorā, koordinācijas uztvere,

krāsu uztvere,

emocionālā uztvere.


Emocionālie tēli rada pamatu augstākai – mākslas darba satura – uztverei, protams, svarīga loma mūzikas uztveres procesā ir komunikācijai.
Mūzikas uztvere – tā ir sarežģīts, emocionāls, sensori intelektuāls izziņas un muzikālu skaņdarbu vērtēšanas process. Tāda ir I. Milleres mūzikas uztveres definīcija. Varu piekrist, ka klausoties mūziku, mēs uztveram daudzas parādības reizē, kas attīsta simultanēšanās spējas (indivīda spēja vienlaicīgi, momentāni aptvert visus kādas darbības vai parādības komponentus), attīstām atmiņas spējas, kā svarīgāko psihisko procesu var minēt dzirdes atmiņas attīstību. Muzikālo atmiņu var iedalīt:

redzes,

dzirdes,

kustību,

loģiskā,

emocionālā,

tēlainā.

Ļoti svarīga uztveres procesā ir emocionālā atmiņa un tēlainā atmiņa. Pēc Ilgas Milleres domām, terminā “mūzikas uztvere” tiek iekļauts plašs parādību loks:

1)elementārā skaņu signālu uztvere,

2)mūzikas formas un satura uztvere,

3)mūzikas stilu uztvere,

4)krāsas un mūzikas uztvere,

5)uztvere un radošums,

6)uztvere un jaunrades process u.c.
Mūzikas uztveri nosaka spēja koncentrēties, iedzimta un ieaudzināta muzikālā jūtība. [2. 34 – 37.]
Muzikālās uztveres problēma agrāk tika skatīta galvenokārt pedagoģiskajā aspektā, saiknē ar muzikālās audzināšanas uzdevumiem. Turpretī tagad mūzikas uztvere tiek raksturota, ievērojot, emocionālo sfēru, muzikālo spēju īpatnības bērniem, pasvītrojot mūzikas nozīmi bērna vispārējā un estētiskajā attīstībā.
Krievu psihologa B. Teplova izstrādātā mūzikas uztveres teorija, kur akcentēta muzikālās dzirdes loma skaņdarba satura izpratnē, ir pamatā pastāvošajam uzskatam par mūzikas uztveri. Šo teoriju tālāk turpina E. Nazainskis, V. Meduševskis u.c..
Pēc E. Nazainska domām, mūzikas uztveri nosaka:

katra indivīda dzīves pieredze,

katra indivīda muzikālā pieredze;

skaņdarba konteksts ar apkārtējo īstenību;

ārējie un iekšējie personīgie nosacījumi. (3.)…

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −2,48 €
Work pack Nr. 1150703
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register