Lai uzņēmumā izveidotu specifisku kultūru jāanalizē sekojošie faktori:
Ārējā vide – vai tā var izmainīt uzņēmuma intereses un vai uzņēmums to var ietekmēt; kā gūt panākumus attiecībā pret konkurentiem; kādiem vides faktoriem jāpievērš uzmanība pirmkārt – sociāliem, ekonomiskiem, tehniskiem, tiesiskiem?
Realitāte – kuri procesi ir patiesi; vai var panākt vadības un darbinieku vienotību; vai vadītāja vārdi saskan ar rīcību; vai tradīcijas tiek ievērotas?
Iekšējā vide – kādas telpas, telpu iekārtojums, darbavietu izvietojums piemērotāks?
Darbinieki – vai tie jākontrolē, vai uz viņiem var paļauties; vai jāveido iekšēja sacensība, konkurence vai kooperācija; vai darbinieki drīkst kļūdīties?.
Uzņēmuma kultūru ietekmē tas, ko vadītāji ievēro (vai neievēro), kā vadītāji rīkojas krīzes situācijās, kādu personisko piemēru sniedz. Uzņēmuma kultūra veidojas iekšienē – visi,
kas piedalās, pieņem uzņēmuma kopīgās normas un kārtības, kuras veidojas kā «pareizās» rīcības paraugs.
11. SECINĀJUMI
Kadri, darbinieki, līdzstrādnieki, personāls... Šodien vēl jēdziena personāla vadīšana vieta ir teikt cilvēku resursu vadīšana. Pēc cilvēku resursu teorijas izdevumu personālam nav vis vienkārši izmaksas, bet ilgtermiņa investīcijas – ieguldot cilvēkos, tiek paaugstināta visa uzņēmuma resursu vērtība. Tiek domāts par ekonomiskiem, sociāli psiholoģiskiem motivējošiem stimuliem, nevis tikai par soda draudiem un materiālo stimulēšanu. Tas nozīmē, jo labāk uzņēmēji izturēsies pret saviem darbiniekiem un būs godīgāki un caurspīdīgāki, jo atpazīstamāki viņi kļūs. Un tas nesīs arī labu peļņu. Ja būs laba reputācija.
…