NOBEIGUMS
Plaģiāts studiju procesā ir bīstama parādība, kas apdraud ne tikai visu akadēmisko un zinātnisko sistēmu, bet iegūtās izglītības kvalitāti. Turklāt tā ignorēšana vai nepietiekama novēršana, ir daļa no problēmas. Līdz ar to ne tikai izglītības iestādēm pašām ir jāvēršas pret plaģiātismu, bet tas ir jānosoda arī valsts un sabiedriskā līmenī. Taču darba autore uzsver, ka plaģiātisms turpinās pastāvēt neatkarīgi no tā cik efektīvas būs tā atklāšanas metodes, vai cik lieli būs sodi un sekas par tā veikšanu.
Līdz ar to, darba gaitā tika izdarīti šādi secinājumi:
1. Tiesiskais regulējums nav efektīvs veids ar kuru novērst plaģiātismu studiju procesā;
2. Nepieciešams izglītot studējošos ne tikai par formālajiem plaģiātisma riskiem, bet arī par tā zinātnisko, profesionālo un sociālo kaitīgumu uz sabiedrību kopumā.
Turklāt tas, ka nav padziļināti pētījumi par to, kā plaģiātisms ietekmē studiju procesus Latvijā, tikai apgrūtina tā seku izpratni, jo pašlaik pastāv tikai formāls plaģiātisma nosodījums un izpratne par to.
Tādēļ, darba autores ieskatā, ir nepieciešams veikt šādas darbības, lai apkarotu plaģiātismu studiju procesā:
1. Ar tiesiskā regulējuma palīdzību veidot kopējus standartus, kuri veido kopējo izglītības sistēmas un tās attieksmi pret plaģiātismu;
2. Par plaģiātisma riskiem un sekām, kā arī tā ietekmi izglītot skolniekus pirms tiem ir jāsaskarās ar jebkāda veida zinātnisko darbību, tādējādi veidojot viņos izpratni par plaģiātismu pēc iespējas ātrāk.…