1. Preču kvalitāte, tās rādītāji
Kvalitāte ir filozofiska kategorija un tā nozīmē kāda priekšmeta, parādības, procesa noteiktību, kuras dēļ tas ir tieši šis nevis cits priekšmets, parādība vai process. Preču [pakalpojumu] kvalitāte ir īpašības, labums, ko patērētājam spēj dot konkrēta prece [pakalpojums]. Kvalitāte ir tā, kas rāda, ka prece derīga patēriņam un sniegtais pakalpojums apmierina tā pircēju.
Preces [pakalpojuma] derīgums ir patērētāja apmierinātības pakāpe, ko tam sniedz konkrēta prece vai pakalpojums. Par preces derīgumu var runāt attiecībā uz noteikta lietojuma preci vai pakalpojumu. Derīgumu precēm [pakalpojumiem] veido to pazīmes.
Preces [pakalpojuma] pazīme ir kvalitatīvu un kvantitatīvu īpašību raksturojums. Katrai precei [pakalpojumam] var būt vairākas pazīmes, piem. apģērbiem var būt šādas pazīmes: izmērs, augums, krāsa, atbilstība modei u.c.
Preču kvalitātes novērtēšanai izmanto kvalitātes rādītājus, kas ir skaitlisks pazīmju raksturojums. Preču kvalitātes rādītāji tāpat kā pazīmes katra lietojuma precēm ir atšķirīgas, bet var atrast arī kopīgus rādītājus. Pie tādiem pieder: preces atbilstība kvalitātes normām [standartiem], sertifikāta esamība precei vai pakalpojumam, reklamāciju daudzums, ko preču ražotājs vai pakalpojumu sniedzējs ir saņēmis par nekvalitatīvu preču piegādi un pakalpojumu sniegšanu. Pēdējais rādītājs raksturo uzņēmuma darbu no sliktās puses.
…