Add Papers Marked0
Paper checked off!

Marked works

Viewed0

Viewed works

Shopping Cart0
Paper added to shopping cart!

Shopping Cart

Register Now

internet library
Atlants.lv library
FAQ
  • Prezidenta institūts un parlamenta atlaišana: Latvijas un Francijas konstitucionālo tiesību salīdzinājums

     

    Research Papers32 Law, Management

5,99 € Add to cart
Add to Wish List
Want cheaper?
ID number:786224
 
Evaluation:
Published: 26.03.2012.
Language: Latvian
Level: Secondary school
Literature: 41 units
References: Used
Time period viewed: 2011 - 2015 years
Table of contents
Nr. Chapter  Page.
  Ievads    3
  Izmantoto avotu un literatūras apskats    5
  Anotācija    7
  Annotation    8
1.  Latvijas un Francijas konstitūciju rašanās vēsture un politisko sistēmu salīdzinājums    9
1.1.  Konstitūciju rašanās vēsture    9
1.2.  Politisko sistēmu salīdzinājums    12
2.  Kopīgais un atšķirīgais prezidenta funkcijās un iespējās atlaist parlamentu    17
3.  Līdzšinējā parlamentu atlaišanas prakse Latvijā un Francijā    23
3.1.  Parlamenta atlaišanas prakse Latvijā    23
3.2.  Parlamentu atlaišanas prakse Francijā    26
  Secinājumi    33
  Izmantoto avotu, literatūras un interneta resursu saraksts    36
  Pielikums    39
Extract

Secinājumi
Ņemot vērā krasās konstitucionālās atšķirības Latvijā un Francijā, ir iespējams izdarīt vairākus secinājumus, kā arī priekšlikumus LR Satversmes pilnveidošanai, balstoties gan uz Francijas, gan uz Latvijas pieredzi parlamenta atlaišanā.
Pirmkārt, LR Satversmes sapulce, izstrādājot Satversmes tekstu un dibinot valsts konstitucionālos pamatus 1920.gadā, ietekmējusies galvenokārt no Francijas III Republikas konstitucionālās iekārtas piemēra, pasludinot Latviju par parlamentāru republiku, kurā likumdevēja vara pieder tikai un vienīgi parlamentam, tādējādi ierobežojot prezidenta pilnvaras.
Otrkārt, Latvijas prezidenta institūta vara laika gaitā ir pieaugusi – prezidenti izmanto savas tiesības pilnā apmērā, piemēram, apšaubot parlamentā izstrādātos likumprojektus un iesniedzot tos ottreizējai caurskatīšanai, izvēloties parlamentā pārstāvēto partiju ieteiktos Ministru prezidenta amata kandidātus vai arī rīkojoties daudz radikālāk – ierosinot parlamenta atlaišanu.
Treškārt, Francijas V Republikas Konstitūcija radusies, balstoties pašas Francijas vēsturiskajā un politiskajā pieredzē, atsakoties no iepriekš pastāvējušajām konstitucionālajām pamatnostādnēm un meklējot jaunu līdzsvaru starp izpildvaru un likumdevēja varu.
Ceturtkārt, Francijas prezidenta pilnvaras ir daudz plašākas, nekā Latvijas prezidenta pilnvaras, to nosaka pati valsts iekārta – Francijā tā ir prezidentāli parlamentāra, bet Latvijā – parlamentāra.
Piektkārt, Francijas Konstitūcija kopš tās pieņemšanas 1958.gadā ir pieredzējusi daudz izmaiņu un papildinājumu, kamēr LR Satversme palikusi gandrīz nemainīta, un tas liecina par Francijas diametrāli atšķirīgajām politiskajām tradīcijām – kamēr Francijā pastāvīgi tiek meklēti trūkumi Konstitūcijā un tos arī labo vai papildina, tikmēr Latvijā par nepieciešamību papildināt Satversmi publiskajā telpā tiek diskutēts, taču nekādas reālas un patiešām būtiskas izmaiņas, kas atbilstu mūsdienu Latvijas valstiskajai situācijai, netiek ieviestas.
Sestkārt, Latvijas prezidenta iespējas ierosināt parlamenta atlaišanu ierobežo fakts, ka negatīva referenduma rezultātā viņš pats var zaudēt amatu. Savukārt Francijā prezidents atlaiž parlamenta apakšpalātu un šī precedenta sekas viņu tiešā veidā nekādi neietekmē, tāpēc Francijā prezidenti parlamentu atlaiduši daudz biežāk. Turklāt tikai vienu reizi Francijā parlaments ticis atlaists, daļēji rīkojoties tautas interesēs (1968.gadā), pārējie gadījumi realizēti prezidenta personisko ambīciju dēļ. Savukārt Latvijā parlamenta atlaišanu 2011.gadā prezidents ierosināja, ne jau personisku mērķu vadīts – ierosinot Saeimas atlaišanu, viņš faktiski reducēja savas iespējas kļūt par prezidentu uz otro termiņu,– prezidents drīzāk rīkojās tautas interesēs, viņu motivēja tautas negatīvais noskaņojumus attiecībā pret pastāvošo varu.
Septītkārt, Latvijā prezidents politisko kursu ietekmēt nespēj, un viņam tas nav arī vajadzīgs, jo viņš ir politiski indiferents, neitrāls, kamēr Francijā prezidenta politiskā pārliecība un piederība būtībā atspoguļo valsts politisko kursu, un tas, vai viņam ir vairākums parlamentā, nosaka prezidenta varas noturību. Tātad Latvijā prezidents lēmumus pieņem no neitrālas pozīcijas, kalpojot kā potenciālais līdzsvars parlamenta politiskas sašķeltības gadījumā – tas viņam ļauj būt objektīvākam, nekā Francijas prezidentam, kurš ir konkrēta viedokļa, konkrētas politikas pārstāvis, līdz ar to – viņš savu politiku realizē, rīkojoties savas partijas interesēs, un tāpēc viņš nepretendē uz objektivitāti.
Darba sākumā izvirzītā hipotēze par LR Satversmes 48.pantu kā nepilnīgu tika pierādīta, balstoties līdzšinējā parlamenta atlaišanas prakses izraisītajā konstitucionāli sarežģītajā situācijā, kas radās tūlīt pēc valsts prezidenta ierosinājuma par 10.Saeimas atlaišanu. Autores priekšlikums attiecībā uz Satversmes 48.panta pilnveidošanu ir šāds – būtu jāievieš precīzāks regulējums attiecībā uz prezidenta iespējām ierosināt Saeimas atlaišanu – jākonkretizē, cik ilgā laikā līdz prezidenta pilnvaru termiņa beigām viņš var izmantot savas Satversmē noteiktās tiesības, jo tad, ja prezidents ierosinājis Saeimas atlaišanu sava pilnvaru termiņa pašās beigās, risks zaudēt amatu negatīva referenduma gadījumā neeksistē tāpēc, ka nākamais prezidents politisku atbildību par iepriekšējā prezidenta lēmumiem nenes. …

Author's comment
Work pack:
GREAT DEAL buying in a pack your savings −8,48 €
Work pack Nr. 1250358
Load more similar papers

Atlants

Choose Authorization Method

Email & Password

Email & Password

Wrong e-mail adress or password!
Log In

Forgot your password?

Draugiem.pase
Facebook

Not registered yet?

Register and redeem free papers!

To receive free papers from Atlants.com it is necessary to register. It's quick and will only take a few seconds.

If you have already registered, simply to access the free content.

Cancel Register