Summaries, Notes
Art, History and Culture
Biographies
Bioģenētiskā un socioģenētiskā attīstības teorija psiholo...-
Bioģenētiskā un socioģenētiskā attīstības teorija psiholoģijā
Summaries, Notes15 Biographies, Psychology, History, Culture
Pedagoģija
Katra cilvēka uzvedības vērtējums ir atkarīgs no sabiedrības kopējām nostādnēm. Jebkurā vidē tā raksturo cilvēka prasmes būt pieņemtam un pieņemt citus. Katras tautas kultūrā ir izveidojušies noteikti nosacījumi “labas uzvedības” vērtēšanai, tas mēdz būt atkarīgs no tautas vai cilvēku grupas temperamenta, vēsturiski izveidotiem audzināšanas kanoniem. Tas, ko pieprasām viens no otra izturēšanās ziņā Latvijā, iespējams nav aktuāls citās kultūrās.
Latvijas pedagoģijā viens no svarīgākajiem principiem ir humānisms, šādas pieejas kodols ir cilvēks. Viena no lielākajām un parasti arī visgrūtāk risināmām problēmām mācību un audzināšanas procesa norisēs ir neatbilstošas izglītojamo uzvedības klātbūtne. Uzvedības radītās problēmas ietekmē gan pedagoga darbības kvalitāti, gan bērnu mācību sasniegumu rezultātus, pie tam ne tikai to, kuru uzvedība ir problemātiska, bet visu grupā esošo audzēkņu. Risinot uzvedības problēmas, būtiski ir saprast, ka palīdzība ir nepieciešama gan tam, kuram ir uzvedības traucējumi, gan tam, pret kuru uzvedības negatīvās izpausmes tiek vērstas.
Skolotāji par uzvedību visbiežāk runā, saistot to ar neatbilstību izvirzītajām prasībām vai grūtībām vadīt bērnu grupu. Uzvedības negatīvās izpausmes nav raksturīgas tikai bērnībā un skolā. Tās ir gan pirmsskolas vecuma bērniem, gan pieaugušajiem.
Daudzie pētījumi psiholoģijā apliecina, ka uzvedības traucējumiem ir personības daudzveidīgi veidojumi, kurus nosaka vairāki faktori. Viens no tiem ir skolas faktori.
Skolas faktori: individuālās pieejas trūkums skolēnam; audzināšanas un mācīšanas paņēmienu neatbilstība; skolēna emocionālā stāvokļa respektēšanas trūkums; netaisnīga, rupja, aizvainojoša skolotāja attieksme un izturēšanās; mācību darbības rezultātu vērtējuma nepamatota pazemināšana; savlaicīga pedagoģiskā un sociālā atbalsta kavēšana; skolas kavējumi (arī attaisnotie); skolas biedru nievājoša attieksme; psiholoģiskā un fiziskā ietekmēšana. Pedagogam un vecākiem ir sarežģīti patstāvīgi noteikt galvenos nepiemērotās uzvedības cēloņus, tāpēc būtiski ir, pamanot primārās problēmas, saņemt konsultācijas pie dažādu zinātņu nozaru speciālistiem.
…
Socioģenētiskajā teorijā attīstības primārais faktors ir sociālais, sekundārais, bioloģiskais. Bioģenētiskajā virzienā attīstības galvenais faktors ir bioloģiskais un attīstības virzošais spēks ir bauda. Socioģenētiskā teorija attīstības psiholoģijā pēta sociālās pieredzes apgūšanu bērna individuālajās darbībās, kultūrvidi, sociālo uzvedību, psiholoģiskos pētījumus, dabas un sabiedrības likumsakarības, individuālo atšķirību izpēti, dzimti – konstrukts, kas veidojas bērnībā, socializācijas procesā noteiktā kultūrvidē. Bioģenētiskā teorija attīstības psiholoģijā vairāk koncentrējas uz bērna psihiskās un bioloģiskās attīstības aprakstu, sākot no dzimšanas brīža līdz 3 gadu vecumam. Evolūcija. Katrs īpatnis savā individuālajā attīstībā īsumā atkārto savas sugas vēsturisko attīstību. Bioģenētiskā principa galvenais apgalvojums - ontoģenēze atkārto filoģenēzi. Bioģenētiskajā teorijā indivīdu attīstība notiek saistībā ar iepriekšējām paaudzēm. Bērna psihes attīstība tā ir pāreja no vienas fāzes līdz otrai fāzei. Taču socioģenētiskajā teorijā pilnībā neizskaidro kā personības individuālās īpašības veidojas audzināšanas rezultātā. Socioģenētikā cilvēks nevar attīstīties normāli, ja nerespektē sociumā pieņemtās morālās normas. Sabiedrība ietekmē bērna: – emocionāli morālo attīstību – un pašvērtējumu. Bioģenētikā māca, ka ir jāatrod “zelta vidusceļš” starp vides un iedzimtības lomām cilvēka psihiskajā attīstībā. Kā arī liela nozīme ir instinktiem, intelektam un dresūrai. Bioģenētiskajā virzienā cilvēks tiek apskatīts kā bioloģiska būtne, kura no dzimšanas ir apveltīta ar noteiktām spējām, rakstura iezīmēm, uzvedības formām. Iedzimtība nosaka visu viņa attīstības gaitu.
- Anomijas teorija
-
Bioģenētiskā un socioģenētiskā attīstības teorija psiholoģijā
Summaries, Notes15 Biographies, Psychology, History, Culture
- Stigmas teorija
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Anomijas teorija
Summaries, Notes for secondary school3
-
Stigmas teorija
Summaries, Notes for secondary school3
-
Mode un lietišķā māksla 17.gadsimtā
Summaries, Notes for secondary school18
-
Rasu teorija un holokausts
Summaries, Notes for secondary school1
-
Ārija Elksne - biogrāfija un literārā daiļrade
Summaries, Notes for secondary school21
Evaluated!