Galvenie cenas paaugstināšanas iemesli var būt:
1) situācija, kad nav iespējams palielināt realizācijas apjomu un līdz ar to sasniegt plānoto peļņu;
2) palielinoties inflācijai, palielinās arī izmaksas un samazinās peļņas norma. Lai to nepieļautu, uzņēmumi paaugstina cenu;
3) ja uzņēmums nevar apmierināt pieaugošo pieprasījumu pēc produkta, pie noteikuma, ka tirgū praktiski nav konkurentu.7
Latvijas Bankas veiktā pētījuma rezultāti rāda, ka Latvijā cenas ir elastīgas. Latvijā uzņēmumi maina cenas ievērojami biežāk nekā eiro zonā un pat nedaudz biežāk nekā ASV, kur cenas ir elastīgākas nekā vecajās Eiropas valstīs. Eiro zonā vidēji vienā mēnesī tika mainītas 15,1% cenas, ASV 24.8% cenas, taču Latvijā katru mēnesi no visām cenām tiek mainītas vidēji 28,7%. Katru mēnesi Latvijā vidēji 17,8% cenu tiek koriģētas uz augšu, bet tikai 11% uz leju. Vislielākā cenu paaugstināšana novērota decembra beigās un janvāra sākumā, ko var skaidrot ar Ziemassvētku ietekmi, taču vislielākā cenu pazemināšana novērota augustā un septembrī. Visbiežāk cenas tiek mainītas degvielai, kā arī pārtikas produktiem, taču visretāk – pakalpojumiem, īpaši ēdināšanas un viesnīcu pakalpojumiem, kas ir izskaidrojams ar to, ka šiem pakalpojumiem ir lielākas cenu maiņas izmaksas, kas var pārsniegt no cenu maiņas gūtos ienākumus. Cenu lielo mainību Latvijā var skaidrot ar inflācijas un vidējās algas izmaiņām. Tā, piemēram, „treknajos gados”, palielinoties iedzīvotāju ienākumiem, uzņēmumiem radās iespēja cenas kāpināt un vairot ienākumus, savukārt šobrīd uzņēmumiem vairāk jāpielāgojas cilvēku zemajam ienākumu līmenim.8
…