DATU VĀKŠANAS METODES: KVALITATĪVĀS PĒTĪJUMA METODES, TO PIELIETOŠANAS IESPĒJAS. DZIĻĀ INTERVIJA UN FOKUSGRUPA.
Fokusa grupas
Kad cilvēkiem jautā par tirgus pētījumu, pirmais, kas tiem ienāk prātā, ir fokusa gru¬pas. Ne reizi vien vēlēšanu laikā ir gadījies dzirdēt: «no fokusa grupām mēs uzzinājām, ka tas ir saistīts ar ekonomiku» vai: «mēs veicām fokusa grupu pētījumu, un cilvēkiem patiesām patīk jaunais aromāts», vai arī: «mūsu fokusa grupas atklāja, ka šis produkts patiesām vairāk patīk sievietēm, nevis vīriešiem».
Lai gan fokusa grupas visi it ka zina, tomēr visi tās arī pārprot. Kā jau minēju 3. nodaļā, fokusa grupas ir kvalitatīvs rīks. Un vārds «kvalitatīvs» nozīmē novērošanu. Novērošana savukārt ir:
• pastāvošo domāšanas modeļu apzināšana,
• tēlu un percepciju apzināšana,
• pastāvošo simpātiju un antipātiju uzzināšana,
• ieteikumu un jaunu ideju uzklausīšana,
• par un pret argumentu uzklausīšana,
• labas un sliktas pieredzes uzklausīšana,
• pozitīvu un negatīvu priekšstatu atklāšana