Cena ir produkta vērtība naudas izteiksmē, proti, patērētāju maksa par produkta lietošanas rezultātā gūto patēriņa labumu.
Mārketinga izpratnē cenu veidošana ir viens no svarīgākajiem uzņēmuma darbības veidiem.
Cenu veidošana ir cenu noteikšanas faktoru, principu, metožu un aprēķinu kopa.
Cenu veidošanas faktorus iedala iekšējos un ārējos. Galvenie iekšējie faktori ir:
Uzņēmuma un t.sk. mārketinga mērķi. Nosakot optimālas cenas ir sasniedzami pieci uzņēmējdarbības mērķi: nodrošināt izdzīvošanu tirgū; maksimāli palielināt peļņu; iegūt līdera pozīcijas produktu kvalitātes ziņā; nodrošināt lielāko produktu realizācijas apjomu; nodrošināt lielāko tirgus daļu.
Mārketinga stratēģija. Pastāv aktīvo cenu veidošanas stratēģija un pasīvo cenu veidošanas stratēģija. Pie aktīvo cenu veidošanas stratēģijas var pieskaitīt: maksimālo cenu stratēģiju, maksimālo cenu ar turpmāko tās pazemināšanu stratēģiju, zemu cenu stratēģiju, zemu cenu ar turpmāko tās paaugstināšanu stratēģiju, cenu svārstības stratēģiju.
Uzņēmuma izmaksas. Pastāvīgās izmaksas nemainās, līdz ar produkta ražošanas apjoma vai realizācijas palielināšanos (samazināšanos). Mainīgās izmaksas mainās līdz ar produkta ražošanas apjoma vai realizācijas palielināšanos (samazināšanos). Bruto izmaksas ir produkta ražošanas (realizācijas) pastāvīgo un mainīgo izmaksu summa.
Mārketinga darbības organizācija.
Galvenie ārējie faktori ir šādi:
Tirgus tipi pēc konkurences kritērija. Pastāv dažādi tirgus tipi: tīrās konkurences tirgus; monopolistiskās konkurences tirgus; oligopolistiskās konkurences tirgus; tīrā monopola tirgus.
Pieprasījuma elastīgums.
Likumdošana un valsts politika.
Pārējie faktori.…