Ilgtermiņa iedarbība uz uzņēmuma spēju nodrošināt mērķus.
Stratēģija ir atkarīga no mērķa. Tādēļ ir svarīgi, lai uzņēmums vienkārši un skaidri formulētu savu galveno mērķi, t.i., misiju.
Definīcija: Misija ir uzņēmuma pastāvēšanas vispārējs pamatojums, fundamentālu nodomu
apgalvojums.
Misijā parasti norāda:
1)uzņēmuma darbības jomu;
2)sadarbību ar ārējo vidi;
3)galvenās vērtības, t.i., iekšējo kultūru.
Uzņēmuma formulētā misija ir kā pamats, lai izstrādātu uzņēmuma stratēģiju. Misijas izstrādāšana ir ļoti svarīga, jo tā dod iespēju uzņēmumam koncentrēt savu darbību noteiktā virzienā.
Pēc misijas formulēšanas, uzņēmums izstrādā mērķus, kuri jāsasniedz, lai pildītu misiju.
Mērķiem ir jābūt:
1)Konkrētiem;
2)Izmērāmiem (ja iespējams, ar skaitliskiem lielumiem);
3)Ar noteiktu izpildes termiņu;
4)Jābūt reāliem, tas ir, sasniedzamiem (motivācija sasniegt mērķus būs tikai tad, ja tie ir izpildāmi);
5)Tiem ir jābūt atklātiem (uzņēmuma darbiniekiem ir jābūt informētiem par mērķiem un jābūt ieinteresēti to sasniegšanā);
6)Tiem ir jābūt saskaņotiem visos līmeņos;
7)Mērķiem ir jābūt daudzveidīgiem.
Ir 4 mērķu grupas:
1.Saimnieciskie mērķi (jaunu tirgu apgūšana, kvalitātes paaugstināšana u.t.t.);
2.Sociālie mērķi (darbinieku sociālā nodrošināšana, dažādi labdarības pasākumi u.t.t.);
3.Vides aizsardzības mērķi;
4.Personiskie mērķi (ekonomiskās varas iegūšana, noteikta statusa iegūšana sabiedrībā u.t.t.).
Īpašu diskusiju izraisa – „Peļņa, kā uzņēmuma svarīgākais mērķis”. Tomēr pēdējā laikā attieksme pret peļņu kā uzņēmuma svarīgāko mērķi ir būtiski mainījusies.
Ir 3 etapi:
1.Ražošanas attīstības sākuma periodā uzņēmumu uzskatīja kā mašīnu sistēmu, kuras mērķis ir radīt peļņu tā īpašniekiem. Par uzņēmumā strādājošiem arī domāja kā par nomaināmām mašīnām vai to sastāvdaļām. Šādā situācijā pilnīgi tika ignorēti strādājošo personīgie mērķi.…