-
Dažādu socializācijas aģentu ietekme uz pusaudžu attīstību
Evaluated!
Nr. | Chapter | Page. |
ANOTĀCIJAS | 3 | |
SKAIDROJUMI | 6 | |
IEVADS | 7 | |
1. | SOCIALIZĀCIJAS JĒDZIENS UN BŪTĪBA | 9 |
1.1. | PUSAUDŽU SOCIALIZĀCIJA | 13 |
1.2. | PUSAUDZIS KĀ SOCIĀLĀS GRUPAS RAKSTUROJUMS | 18 |
1.3. | PUSAUDŽA SOCIALIZĀCIJAS PROBLĒMAS | 20 |
2. | DAŽĀDU SOCIALIZĀCIJAS AĢENTU IETEKME UZ PUSAUDŽA ATTĪSTĪBU | 22 |
2.1 | ĢIMENE KĀ PRIMĀRAIS SOCIALIZĀCIJAS AĢENTS | 22 |
2.2. | IZGLĪTĪBAS IESTĀDES LOMA | 26 |
2.3. | DRAUGI UN VIENAUDŽU GRUPA | 31 |
3. | METODOLOĢIJAS APRAKSTS | 34 |
4. | PĒTĪJUMA REZULTĀTI UN TO ANALĪZE | 35 |
SECINĀJUMI UN PRIEKŠLIKUMI | 48 | |
IZMANTOTĀS LITERATŪRAS SARAKSTS | 50 | |
PIELIKUMI | 55 |
IEVADS
Ikvienā mūsu dzīves mirklī cilvēks tiek audzināts un ietekmēts. To apzināti vai neapzināti veic apkārtējās institūcijas: ģimene, draugi, skola, masu komunikācijas līdzekļi u.c. Šī audzināšana nereti ir ar apzinātu mērķi, bet, nereti notiek pilnīgi neprognozējami. Pusaudžu uzvedība, viņu uzskati un attiecību veidošanās ir krasi atšķīrušās no dominējošajām oficiālajām pieaugušo sabiedrības morāles un uzvedības normām. „ Pārmaiņu laiks, kas pēdējos 15 gados skāris Latviju, spēcīgi ietekmējis sabiedrību, un, protams, arī ģimeni. Lielāka sociālā spriedze, konkurence darba tirgū, vairāku vērtību nozīmes izmaiņas atstājušas iespaidu uz bērnu, kas aug ģimenē, kur vecāki ir audzināti pilnīgi citādi. Lielāka brīvība un patstāvības iespēju došana pusaudžiem, ir galvenais, ar ko atšķiras audzināšana mūsdienu ģimenēs.” ( Balode R. 2005: 4).
Pētījumā , par pamatizglītības nepabeigušajiem skolēniem, tiek norādīts, ka: „ Skolēni un vecāki nav „tuvi’. Uz to norāda vismaz trīs faktori. 1. Tikai 16,8% skolēni regulāri apspriež savas problēmas ar vecākiem, 24,0% to nedara nekad…2. Vecāki pievērš maz vērības bērnu mācībām (64,3% to dara tikai palaikam vai nedara nemaz)…3. Gandrīz puse ģimeņu (44,6%) bērna nākotnes izredzes saistībā ar izglītību nekad nav tikuši patiesi apspriestas…” ( Pamatizglītību nepabeigušie skolēni…). To, kā pusaudzis socializējas savos 15-20 gados, visādā ziņa atspoguļojas viņa nākotnē.
Vecāku audzināšana un ietekme uz bērnu nonāk pretrunā ar vienaudžu ietekmi. Pieredze attiecībās ar draugiem sāk sacensties ar vecāku ietekmi. Svarīgu vietu spēlē sociālā pieņemšana, bet bērna reputācija citu acīs kļūst par svarīgu pašcieņas vai trauksmes avotu. Pusaudzim, nobriestot un pieaugt fiziski, ne vienmēr vienlīdz ātri apgūst sociālās normas . Augumā esot kā pieaugušam, viņu uzvedība lielākoties ir bērnišķīga un apkārtējo noteiktās normas tiek uzņemtas kā piespiedu, neizprotot to patieso nozīmi. Saskarsmei, kļūstot par vienu no galvenajiem darbības veidiem, būtisks kļūst savstarpējās uzticēšanās un sapratnes kritērijs. Pusaudžu attīstības raksturojums nosaka sociālās aktivitātes virzību: tieksmi uztvert un apgūt pieaugušo pasaulē esošās vērtības un normas .Skola ir tikai viens no institūtiem, ārpus ģimenes, kur bērns pavada savu lielāko dienas daļu, uzturot sabiedrības ikdienas darbību un iesaistot indivīdus mijiedarbībā ar sabiedrību. Vairums pusaudži skolu uztver kā „ieslodzījumu vietu”, kur obligāti jāapmeklē nodarbības, kaut arī tai pašā laikā varētu darīt ko citu.
Saldus pilsētā ir 8 izglītības iestādes, tai skaitā vidusskolas, pamatskolas, profesionālā vidusskola un sākumskolas. 2005./2006.mācību gadā Saldus pilsētā un tās rajonā mācās 5655 audzēkņu(LR vispārizglītojošo dienu skolu skolēnu sadalījums…). Autore par pētījuma mērķa grupu izvēlas Saldus pilsētas pusaudžus, kuri mācās 10, 11 un 12. klasē Saldus pilsētas ģimnāzijā, Saldus pilsētas 2.vidusskolā un Saldus pilsētas vakarskolā.
Pētījuma mērķis: Noskaidrot faktorus ,kas ietekmē pusaudža attīstības procesu .
Problēmas definējums: Dažādu socializācijas aģentu ietekme uz pusaudžu attīstību
Objekts: Saldus pilsētas pusaudži.
Priekšmets: Saldus pilsētas pusaudžu viedoklis par socializācijas aģentu ietekmi.
…
Socializācijas procesa gaitā cilvēks apgūst sociālās normas un vērtības, dažādas sociālās lomas, darbības un spējas. Socializācija ģimenē akcentē ģimenes nozīmi pusaudzim, radot nepieciešamo klimatu, nepieciešamās lomas ģimenē- bērna un vecāku attiecības. Pusaudžiem ar vienaudžu grupām un draugiem ir kopējas grupu normas, uzvedības stils, vērtības un stereotipizēšanas iezīmes. Pusaudži apmeklē skolu, lai dzīvē kaut ko sasniegt, iegūtu labu darbu un izglītību nākotnē, izglītībai ir nozīme , lai iegūtu diplomu, satiktos ar draugiem un vienaudžiem, vecāki piespiež , izbaudīt brīvo laiku pirms darba attiecību uzsākšanas. Pusaudžu attīstības procesu lielu ietekmi atstāj skola, vienaudži, draugi, ģimene, vismazāk pusaudzi ietekmē masu komunikācijas līdzekļi un internets. Pusaudžiem skolā pilnvērtīgi savas prasmes attīstīt traucē mācību process un saturs, attiecības ar skolotājiem, atzīmes un attiecības ar vienaudžiem.
- Dažādu socializācijas aģentu ietekme uz pusaudžu attīstību
- Pilsētnieka socializācija lauku vidē - jaunas identitātes veidošanās?
- Rotaļas izmantošana 6-7 gadu vecu bērnu socializācijā
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Ģimenes attiecību ietekme uz pusaudžu pašvērtējuma veidošanos
Term Papers for university42
-
Vadītāja lomas un ietekmes uz psiholoģisko klimatu pētīšana un pilnveidošana organizācijā
Term Papers for university48
Evaluated! -
Sociālpedagoģiskais darbs pusaudžu saskarsmes prasmju veidošanā
Term Papers for university95
Evaluated! -
Sociālā pedagoga darbība pusaudžu konfliktrisināšanas prasmju attīstīšanā skolā
Term Papers for university105
Evaluated! -
Sociālās vides ietekme uz jaunāko pusaudžu vecuma agresivitātes veidošanos
Term Papers for university80
Evaluated!