-
Labas pārvaldības principa piemērošana Latvijā
Nr. | Chapter | Page. |
Ievads | 3 | |
1. | Labas pārvaldības principa izcelsme | 5 |
2. | Labas pārvaldības principa skaidrojums | 11 |
3. | Labas pārvaldības principa jēdziens | 15 |
3.1. | Labas pārvaldības princips Latvijā | 15 |
3.1.1. | Latvijas Republikas Satversmē | 18 |
3.1.2. | Valsts pārvaldes iekārtas likums | 20 |
3.1.3. | Administratīvā procesa likums | 22 |
4. | Labas pārvaldības principa izmantošana administratīvo tiesu nolēmumos | 25 |
5. | Labas pārvaldības princips Eiropas Savienības likumdošanā | 27 |
5.1. | Eiropas Savienības Pamattiesību harta | 28 |
5.2. | Eiropas labas administratīvās prakses kodekss | 31 |
6. | Tiesībsarga nozīme labas pārvaldības principa piemērošanā | 42 |
6.1. | Latvijas Republikas tiesībsargs | 42 |
6.2. | Valsts Cilvēktiesību birojs | 46 |
6.3. | Eiropas ombuds | 49 |
7 | .Labas pārvaldības principa problēmas | 52 |
Secinājumi | 57 | |
Izmantotās literatūras un avotu saraksts | 59 | |
Anotācija | 61 | |
Annotation | 62 |
Secinājumi
Lai nodrošinātu kvalitatīvu valsts pārvaldes darbību ir jāizpilda 4 galvenie priekšnoteikumi:
1) valdībai jābūt godīgai un kompetentai politiskos jautājumos;
2) godīgs, kompetents un motivēts civildienests;
3) pareiza valsts pārvaldes iestāžu institucionālā uzbūve;
4) pareizas un taisnīgas pārvaldes procedūras, kas nodrošina korektu – tiesisku lēmumu pieņemšanu.
Tā kā labas pārvaldības princips ir salīdzinoši jauns princips, tad Latvijas tiesību teorijā līdz šim nav veikti daudz pētījumu, kuri radītu viennozīmīgu izpratni par šo principu.
No valsts pārvaldes viedokļa “labai pārvaldībai” kā vispārējam tiesību principam ir ārējā un iekšējā dimensija. Ārēja – tās ir attiecības starp valsti un indivīdu. Iekšēja – valsts pārvaldes iekšēja organizācija. Abos gadījumos jēdziens tiek lietots šaurākā un plašākā nozīmē.
Laba pārvaldības ārējā dimensija plašākā nozīmē aptver visus vispārējo tiesību principus, kurus mēs atpazīstam kā administratīvā procesa principus. Šaurākā nozīmē mēs ietveram atziņas, kas vēl nav pazīstamas kā patstāvīgs princips.
Labas pārvaldības iekšējo dimensiju būtu pareizāk dēvēt par pienācīgu pārvaldību. Plašākā nozīmē tā aptvertu visus vispārējos tiesību principus uz kuriem balstās valsts pārvalde. Šaurākā nozīmē – tikai tos, kas jau nav atpazīstami kā patstāvīgi principi.
Eiropas Savienībā labas pārvaldības princips ir viena no cilvēka pamattiesībām un tas ir nostiprināts Eiropas Savienības Pamattiesību hartas sadaļā pilsoņu tiesības, kā arī Eiropas ombuds ir izveidojis Eiropas labas administratīvās prakses kodeksu, kam ir būtiska nozīme principa ievērošanas sekmēšanā – tajā ietverti un skaidroti daudzi būtiski labas pārvaldības principa elementi.
Latvijas normatīvajos aktos nav tieši noteikts, ka tiesības uz labu pārvaldību ir viena no cilvēka pamattiesībām, to var saprast tikai pēc Latvijas tiesu spriedumu un nolēmumu apskatīšanas.
Latvijas likumdošanā labas pārvaldības princips izriet no Satversmes 1.panta un Satversmes 89.panta. Labas pārvaldības principa saturs vislabāk atspoguļots Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta 5.daļā - valsts pārvalde savā darbībā ievēro labas pārvaldības principu. Tas ietver atklātību pret privātpersonu un sabiedrību, datu aizsardzību, taisnīgu procedūru īstenošanu saprātīgā laikā un citus noteikumus, kuru mērķis ir panākt, lai valsts pārvalde ievērotu privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses.
Liela nozīme labas pārvaldības principa ievērošanā un piemērošanā ir tiesībsargam – neatkarīgai institūcijai ar plašākām pilnvarām kā Valsts Cilvēktiesību birojam. Tiesībsargs var iesaistīties ne tikai strīdu risināšanā, kas skar cilvēktiesības, bet arī citu strīdu risināšanā, kas radušies indivīdam ar valsts pārvaldi.
Līdz tiesībsarga biroja izveidei Latvijā nevienai neatkarīgai valsts institūcijai nebija dotas īpašas pilnvaras ātri, efektīvi un bez papildus izmaksām no iesniedzēju puses izskatīt iedzīvotāju sūdzības par valsts pārvaldi, par to iedzīvotāju tiesību aizskārumiem, kas noteiktas ne tikai Satversmē, bet arī citos normatīvajos aktos attiecībā uz valsts pārvaldes darbību.
Tā kā labas pārvaldības princips nekur nav izsmeļoši skaidrots, tad tiesībsarga birojam būtu nepieciešams izveidot „Labas pārvaldības kodekss” kāds ir izveidots Eiropas Savienības ombudam „Labas administratīvās prakses kodekss”. Tādējādi tiktu nodrošināts, ka visas valsts pārvaldes iestādes darbotos pēc vienādiem principiem, kas rezultātā būtu iespēja uzlabot administratīvo procesu, kā arī veicināt sabiedrības uzticību valsts pārvaldei.
Būtu nepieciešams veicināt tiesībsarga institūcijas autoritāti, jo tas ir efektīvs mehānisms, kā nodrošināt privātpersonu tiesību un tiesisko interešu aizsardzību valsts pārvaldē. Šī institūcija būtu tā, kura vislabāk spētu nodrošināt labas pārvaldības principa īstenošanu valsts pārvaldes darbībā.
…
Jēdziens „laba pārvaldība” - populārs un bieži lietots jēdziens, tomēr trūkst skaidrības par šī jēdziena saturu. Tam ir neskaitāmas definīcijas un tas tiek lietots ļoti dažādos kontekstos. Pamatā var nošķirt divas izpratnes: • laba pārvaldība (angļu valodā parasti - good governance) kā vadības princips vai metode, tehnika, kas tiek attiecināts uz visdažādāko veidojumu vadību (valstu, starptautisku organizāciju, komercsabiedrību, atsevišķu nozaru u.tml.) • labas pārvaldības princips (angļu valodā parasti - good administration) kā administratīvo tiesību princips. Labas pārvaldības princips ir salīdzinoši jauns jēdziens, un administratīvās tiesas arī ir samērā jauna institūcija. Taču administratīvās tiesas šajos gados, kopš tās izveidotas, ir parādījušas, ka tās ir pietiekami drosmīgas un ir gatavas izmantot dažādus jaunus konceptus, dažādas jaunas idejas, tās attīstīt un pilnveidot. Tieši tāpēc ir vērts analizēt, kā labas pārvaldības principu ir izmantojušas tieši administratīvās tiesas. Šis labas pārvaldības princips vislabāk izskaidrots Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10.panta 5.daļā noteikts, ka - valsts pārvalde savā darbībā ievēro labas pārvaldības principu. Tas ietver atklātību pret privātpersonu un sabiedrību, datu aizsardzību, taisnīgu procedūru īstenošanu saprātīgā laikā un citus noteikumus, kuru mērķis ir panākt, lai valsts pārvalde ievērotu privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses. Labas pārvaldības ieviešanu kā savas darbības uzdevumu nereti daudzina arī politiķi. Tas gandrīz pat tā kā modē sabiedrības nomierināšanai. Labas pārvaldības principa neievērošanu politiķi parasti mēdz pārmest ierēdnim, kuru vēlas atlaist. Bieži vien izrādās, ka viņš vienkārši nav bijis lojāls pret priekšniekiem. Bet tā gan ir ierēdniecības jēga: vairāk klausīt likumam. Šobrīd Civildienests, ir pa pusei Civildienests, jo pārāk liels uzsvars likts uz šo personisko lojalitāti iestādes vadītājam un politiķim. Jaunam ministram vai iestādes vadītājam viņa dienestnieki atkal nebūs labi tikai tāpēc, ka viņi labi kalpoja iepriekšējam. Ar šādu dienesta kārtību efektīvu valsts pārvaldi nevar izveidot. Laba pārvaldība ir tiesību princips ar konkrētu saturu un tiešu piemērojamību. Tas attiecas gan uz personālu, gan lēmumu pieņemšanas procedūrām, gan iestāžu padotību. Valsts administrācijas skolā to esmu skaidrojis tūkstošiem ierēdņu. Iestāžu vadītājiem lekcijas apmeklēt iznāk retāk. Labas pārvaldības princips dažādos Latvijas Republikas normatīvajos aktos parādījies salīdzinoši nesen un aktuāla ir šī principa ieviešana. Valsts Cilvēktiesību biroja funkcijas pārņēma - tiesībsargs. Latvijas Republikas Tiesībsargs ir Saeimas ievēlēta amatpersona, kura galvenie uzdevumi ir veicināt cilvēktiesību aizsardzību un sekmēt, lai valsts vara tiktu īstenota tiesiski, lietderīgi un atbilstoši labas pārvaldības principam. Tiesībsarga jeb ombuda darbību reglamentē Tiesībsarga likums, kas tika pieņemts 2006.gada 6.aprīlī un stājās spēkā 2007.gada 1.janvārī.
Atsevišķas atsauces nekvalitatīvas.
- Klientu attiecību pārvaldības (CRM) raksturojums un izmantošana Latvijā
- Labas pārvaldības principa piemērošana Latvijā
-
Transporta nozares novērtējums un attīstības perspektīvas Latvijā
Term Papers67 Economics, Communications, Transport, Management
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Klientu attiecību pārvaldības (CRM) raksturojums un izmantošana Latvijā
Term Papers for university65
Evaluated! -
Kvalitātes vadības sistēmas attīstības problēmas virzieni Latvijā
Term Papers for university86
-
Vienlīdzības principa nodrošinājums darba tiesību jomā
Term Papers for university87
Evaluated! -
Vides pārvaldības sistēmas elementi un to loma komercsabiedrībā
Term Papers for university48
Evaluated! -
Bezdarba novērtējums Latvijā un Eiropas Savienībā. Problēmas un risinājumi
Term Papers for university69