-
Latvijas kara aviācijas vēsture
Research Papers27 Warfare, History, Culture, Communications, Transport
Nr. | Chapter | Page. |
1.1. | Latvijas kara aviācijas nodibināšanas priekšvēsture | 5 |
1.2. | Mēģinājums organizēt nacionālo latviešu aviācijas daļu pie latviešu strēlnieku bataljoniem 1916./1917.gadā | 5 |
1.3. | 1918. gada vasarā Maskavā organizētā Latvijas aviācijas grupa pie Latviešu padomju strēlnieku divīzijas | 6 |
1.4. | Mēģinājums organizēt Latvijas Gaisa kara flotes grupu 1918. gada 23. decembrī pie Latvijas Virsnieku rezerves rotas | 6 |
1.5. | Latvijas armijas aviācijas grupas formēšana un tās darbības sākums | 7 |
1.6. | Pirmo lidmašīnu iegūšana un to turpmākie papildinājumi | 8 |
1.7. | Aviācijas parks cīņas pret Bermonta karaspēku | 8 |
1.8. | Latvijas kara aviācijas darbība atbrīvošanas kara laikā (1919-1920) | 9 |
1.9. | Kara aviācijas darbība pēckara laikā | 9 |
1.10. | Aviācijas divizions 1921. gadā | 9 |
1.11. | Aviācijas diviziona ekspluatētas lidmašīnas 1924./1925. gada | 12 |
1.12. | Aviācijas diviziona pēdējie darbības gadi un tā pārveidošana par Kara aviācijas pulku 1926./1927.gadā | 12 |
1.13. | Latvijas kara aviācija 1928./1929. gadā | 12 |
1.14. | Aviācijas pulks trīsdesmito gadu pirmajā puse | 13 |
1.15. | Kara aviācija pēc 1934. gada 15. maija notikumiem | 14 |
1.16. | Kara aviācijas pulka pēdējie pastāvēšanas gadi | 17 |
1.17. | Latvijas okupācija 1940. gada un aviācijas pulka likvidācija | 20 |
2.1. | Lidmašīnas Nieport 24bis apraksts | 25 |
2.2. | Lidmašīnas Sopwith Strutter apraksts | 25 |
2.3. | Izlūklidmašīna – vieglais bumbvedējs SVA-9 un SVA-10 | 26 |
2.4. | Vācu trofejiznīcinātājs Fokker D-VII | 26 |
2.5. | Mācību lidmašīnas Avro | 26 |
2.6. | Iznicinātājs Martinsaid F4 Bussard | 27 |
2.7. | Treniņiznicinatājs Gourdou-Lesseure B3 CL21 | 27 |
2.8. | Lidmašīna Havilland DH-9A | 27 |
2.9. | Iznicinātājs Martinsyde ADC-1 | 28 |
2.10. | Vieglais bumbvedējs Letov Š-16 (Šmolik) | 28 |
2.11. | Iznīcinātājs Bristol Bulldog MkII | 29 |
2.12. | Lidmašīna SV- 5 | 29 |
2.13. | Iznīcinātājs Gloster Gladiator | 30 |
2.14. | Lidmašīna Hawker Hind | 31 |
2.15. | Vienvietīgais iznīcinātājs Ansaldo A-1 Balilla | 31 |
3. | Izmatotā literatūra | 33 |
Lidmašīna Hawker Hind.
Pēc Hawker lidmašīnu būves rūpnīcas apraksta tā bija divvietīgs militāra treniņa un vieglais bumbvedējs, apgādāts ar dažādu tipu motoriem. Latvijas pasūtītie Hawker Hind tika apgādāti ar Bristol Mercury IX 9 cilindru zvaigžņveida motoru ar 720/820 ZS jaudu, kura tika sasniegta 4425 metru augstumā kā kompresoru motorā: 820 ZS ar motora apgriezieniem n = 2750 apgr./min – 4425 m augstumā; 720 ZS ar n = 2400 apgr. / min – 3815 m augstumā.
Lidmašīna bija normālas shēmas divplāksnis ar vienu N veida spārnu balstu katrā spārnu pusē un profilētiem krustveida stiegrojumiem starp spārniem. Spārni ar iznesumu ar nelielu bultas formu atpakaļ un eleroniem tikai augšējā spārnā, spārna priekš plākšņiem eleronu daļā . Apakšējie spārni šaurāki un mazāki, bez bultas formas. Šasija ar caurejošu riteņu asi un amortizatoriem priekšējās šasijas balstos. Piesis ar ritentiņu. Propelleris ar pastāvīgu soli, divlāpstu. Motors apsegts ar Taunsenda sistēmas aptecētāju ar centralizētām divām motora izpūšamām caurulēm zem ķermeņa.
Lidmašīna pilnībā metāla konstrukcijas, ar audekla apvalku ķermeņa pakaļējā daļā, spārniem un stūrēm. Augstuma stabilizators nostiprināts papildus ar diviem balstiem stabilizatoru apakšpusē un ar vienu virspusē uz virziens tūres stabilizatoru. Stūres ar aerodinamiskām kompensācijas virsmām. Lidotāju vietas tandēmā ar pilota vietu priekšā. Abās lidotāju vietas novērotāja sēdeklis novietots tikai sēdēšanai atmuguriski kustināma ložmetēja apkalpošanai . Pilots apkalpo divus ložmetējus, kas šauj sinhronizēti caur propellera griešanās plāksni uz priekšu, tie novietoti pa vienam ķermeņa sānos.
Tehniskie dati: spārnu vēziens – 11.36 m ; lidmašīnas garums – 8.57 m; augstums – 3.24 m; spārnu nesošā virsma – 32.3 m2; tukšsvars – 1312/1421 kg; lidspēja – V 340 km/h 4425m, V ar bumbām (zem spārniem ) 324 km/h; griesti – 8550 m; sēšanās ātrums – 92 km/h; ieskrējiens – 142 m; izskrējiens – 155 m.
Vienvietīgais iznīcinātājs Ansaldo A-1 Balilla
Lidmašīna konstruēta Pirmā pasaules kara beigu posmā – 1917. gada vasarā, kad tika ielidots tās prototips. Lidmašīnu konstruējis itāliešu aviokonstruktors Džuzepe Breci pēc vieglas vienvietīgās izlūklidmašīnas SVA-5 parauga. 1918. gada jūlijā , augustā izlaista pirmā šīs lidmašīnas sērija – 100 lidmašīnu. Iznīcinātājs Pirmajā pasaules karā tā arī netika lietots nedrošā motora SPA- 6A dēļ. Motors lidojumos bieži stājās un izraisīja daudzas avārijas un katastrofas. Bija grūtības arī ar lidmašīnas izvadīšanu no grīstes. Vienvietīgais iznīcinātājs bija koka konstrukcijas divplāksnis ar raksturīgu ķermeņa formu un taisnstūra plākšņiem bez iznesuma, ar savstarpēji nostiprinātiem metāla cauruļu balstiem un stiegrotām profilētām trosēm, ar viendaļīgu augšējo plāksni ar eleroniem un spārnu izgriezumu virs pilota kabīnes redzamības uzlabošanai, un apakšējiem divdaļīgiem plākšņiem, piestiprināmiem pie ķermeņa apakšējā daļā, pārejošu uz trīsstūri astesdaļā redzamības uzlabošanai. Motors pilnībā noslēgts ar skārda pārsegu un auto tipa radiatoru ķermeņa priekšā. Spārni – koka konstrukcijas ar diviem lonžeroniem. Lidmašīnas šasija izveidota no tērauda caurulēm ar caurejošu riteņu asi un gumijas virves amortizāciju. Spārni un stūres apvilktas ar audeklu, ķermenis – ar 2 mm finieri. Ķermeņa piesis izveidots kā slīdpiesis no tērauda atsperu sloksnēm. Lidmašīnas apbruņojums: divi Vickers tipa ložmetēji ar 7.9 mm kalibru, šauj sinhronizēti caur propellera griešanas plakni.
Ģeometriskie , svara un lidspējas dati: spārnu vēziens – 7.685 m; lidmašīnas garums – 6.84 m; lidmašīnas augstums – 2.53 m; spārnu laukums – 21.2 m2; tukšsvars – 870 kg; maksimālais lidojuma ātrums – 220km/h; sēšanās ātrums – 80 km/h; griesti – 6000-7000 m; kāpšanas ātrums – 2000 m/5 min 20 s.; sniedzamība – 550km.
Lidmašīna tika būvēta Turīnā un Dženovā, pēc licences arī Polijā. Ekspluatēta PSRS, Argentīnā , Spānijā , Urugvajā.
…
Darbs aptver hronoloģiski sakārtotu laika posmu, Latvijas aviācijas vēsturē, no pirmās latviešu nacionālās vienības, kara aviācijas grupas nodibināšanas 1919. gada 7. jūnijā, līdz tā likvidācijai 1940. gada beigās padomju okupācijas dēļ. Tas bija krāšņs laikmets, kurā tauta masveidā atbalstīja savas valsts aviāciju! Kā arī darba tiek aplūkotas lielākā daļa tā laika modernāko Latvijas kara aviācijas lidmašīnu, kas tika iepirktas par tautas saziedotiem līdzekļiem, vai iegūtas citos veidos! Izstrādāts atbilstoši augstskolu standartiem
-
Latvijas kara aviācijas vēsture
Research Papers27 Warfare, History, Culture, Communications, Transport
- Latvijas politisko partiju vēsture no 1918.-1934.gadam: klasifikācija un salīdzinošs vērtējums
- Vācu okupācijas periods Latvijas tiesībās (1940-1945)
-
You can quickly add any paper to your favourite. Cool!Vācu okupācijas periods Latvijas tiesībās (1940-1945)
Research Papers for university26
-
Latvijas politisko partiju vēsture no 1918.-1934.gadam: klasifikācija un salīdzinošs vērtējums
Research Papers for university11
Evaluated! -
Latvijas armijas cīņas ar P.Bermonta-Avalova karaspēku: Rīgas aizstāvēšana un 9.Rēzeknes kājnieku pulka loma tajā
Research Papers for university8
-
Latvijas lats
Research Papers for university10
-
Latvijas kara muzejs
Research Papers for university16