Pētījums veikts, par pamatu ņemot 1949. gada 25. marta deportācijas – vienu no nozīmīgākajiem un traģiskākajiem Latvijas vēstures notikumiem, akcentējot nepieciešamību attīstīt skolēnu kritisko domāšanu un izpratni par vēsturi, izmantojot rakstītos vēstures avotus. Pētījuma mērķis ir analizēt rakstīto vēstures avotu nozīmi un izmantošanas iespējas Latvijas un pasaules vēstures stundās, lai veicinātu kritiskās domāšanas aspektus skolēnos. Darbā analizētas dažādas rakstīto avotu grupas, kritiskās domāšanas attīstīšanas iespējas vēstures mācību stundās, Skola2030 galvenie mērķi saistībā ar skolēnu prasmju attīstību, kā arī 1949. gada deportāciju svarīgums un tas, ka šī notikuma analizēšana caur rakstītajiem vēstures avotiem ir svarīga un efektīva. Pētījumā izmantotas teorētiskās un empīriskās metodes, kuras iekļauj literatūras un avotu analīzi par skolēnu kritiskās domāšanas prasmju attīstību un rakstīto vēstures avotu izmantošanu mācību stundās, kā arī skolēnu anketēšanu, darba lapas veidošanu un kvalitatīvo kontentanalīzi par skolēnu atbildēm, analizējot rakstītos vēstures avotus darba lapas uzdevumos. Pētījuma bāzi veido Madonas novada trīs izglītības iestāžu 9. klases skolēni. Darba lapu izmantošana veicina skolēnu kritiskās domāšanas, analīzes, empātijas un informācijas izvērtēšanas prasmes, ļaujot viņiem padziļināti izprast vēstures notikumu emocionālo un faktuālo nozīmi, kā arī sasaistīt to ar plašāku sabiedrisko un pilsonisko kontekstu. Iesaistot skolēnus avotu analīzē un refleksijā par 1949. gada 25. marta deportāciju notikumiem, iespējams efektīvi īstenot Skola2030 mērķus un pilnveidot mācību procesu. Pētījuma rezultāti apliecina, ka avotu izmantošana veicina skolēnu spēju patstāvīgi analizēt, vērtēt informāciju un izprast vēsturi daudzslāņaini. Rezultāti var kalpot kā metodisks atbalsts vēstures skolotājiem, veicinot dziļāku skolēnu izpratni par pagātnes notikumiem un attīstot viņu prasmes kritiski izvērtēt un analizēt rakstītos vēstures avotus gan par 1949. gada 25. marta deportācijām, gan citiem svarīgiem vēstures notikumiem.
Atslēgvārdi: vēstures avoti, kritiskā domāšana, analīze, deportācijas.
…