3 NOBEIGUMS
Darba mērķis bija noskaidrot vai Centa Ūbeles parādīšanās šovā „Zvaigžņu lietus
2” var tikt klasificēta kā slēptā reklāma no tiesisko aspektu puses, kas tika arī sasniegts.
Balstoties veiktajā analīzē iespējams izdarīt vairākus secinājumus.
1. Šovā „Zvaigžņu lietus 2” tiek pielietoti slēptās reklāmas paņēmieni.
2. Centa Ūbeles dalība šovā vispār var tikt klasificēta kā slēptā reklāma, tomēr visas
fiksētās epizodes visticamāk nebūtu iespējams identificēt kā likuma pārkāpumus, par
kuriem iespējams sodīt gan reklāmdevēju, gan raidorganizāciju.
3. Par konstatētajiem pārkāpumiem gan raidorganizācijai, gan reklāmas devējam būtu
jāsaņem sods pēc Radio un televīzijas likuma 20.panta „Par likuma prasībām
neatbilstošas vai aizliegtas reklāmas vai televeikala izplatīšanu atbild gan reklāmas
devējs, gan raidorganizācija” (Radio un televīzijas likums, 20.pants, 1995).
4. Ņemot vērā to, ka slēptā reklāma turpinās konstanti vairākos raidījumos pēc kārtas,
nākas secināt, ka Latvijā ir nepilnīgi kontroles mehānismi slēptās reklāmas
novēršanai, jo slēptās reklāmas gadījumi netiek sodīti vai gluži vienkārši sodi ir
pārāk nenozīmīgi uzņēmējiem.
5. Šovā „Zvaigžņu lietus 2” konstatēti vēl citi slēptās reklāmas gadījumi.
Domājot par labo praksi, gan raidorganizācijai, gan reklāmdevējiem būtu,
pirmkārt, jāpārdomā šādas slēptās reklāmas ētiskie apsvērumi. Kā jau darbā minēts, slēptā
reklāma var tikt klasificēta kā manipulācija, kas nesaskan ar ētiskas uzņēmējdarbības
principiem. Turklāt redakcionālā materiāla un reklāmas skaidra nenodalīšana ilgtermiņā
var kaitēt gan raidorganizācijas, gan reklāmdevēja interesēm, jo tā var iedragāt patērētāju
uzticēšanos abām pusēm (Forbrug)
…